Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Pelikasvatus 6.-9. luokkalaisten oppimisen tukena
Järvenpää Timo
-
Työkaluja kriittisen nettilukutaidon opettamiseen
Kulju Pirjo
-
Tekoäly ja pelillisyys opetuksessa
Vanninen Markku
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun verkko-opintojaksojen laadun ja saavutettavuuden edistämisestä saadut kokemukset
Timonen Päivi
-
I Can DigIt!
Forsström Sampo
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Vaikuttava pedagoginen media
Tolonen Tomi
-
Inklusiivinen digipedagogiikka varhaiskasvatuksessa – kaikille sopivaa toimintaa digivälineillä
satu.nerg-ohman@espoo.fi
-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
SOTEALAN TULEVAISUUDEN OSAAMISTA YHTEISKEHITTÄMÄSSÄ ALUEEN TYÖELÄMÄTOIMIJOIDEN KANSSA
Kekäläinen Heli
- Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
- Lukion opettajat
Koulutuspoliittinen selonteko (Valtioneuvosto 2021) korostaa toisen asteen koulutuksessa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämistä uusia teknologioita hyödyntäen. Samalla OECD (Taguma et al. 2018) painottaa oppimisen siirtovaikutuksen merkitystä. Tämä posteri esittelee Opetushallituksen rahoittaman hankkeen tuotoksia, jossa kaksi lukiota Kanta-Hämeesta ja Satakunnasta ovat integroineet laajennettua todellisuutta (XR) opetukseensa.
Vaikka julkiset tavoitteet ovat selkeät, lukiolaisten jaksamisen ja digitaalisten taitojen haasteet kasvavat (Lukiolaisbarometri 2021, OKM 2023:17 ja 2023:36). Tekoälyn ja uusien teknologioiden haasteet ja mahdollisuudet lisäävät vaatimuksia työelämässä sekä toisella asteella. Hankkeemme osoittaa, miten näitä haasteita voidaan lähestyä innovatiivisesti.
Hankkeessa on hyödynnetty laajennettua todellisuutta ja ohjelmointia luomaan autenttisia oppimiskokemuksia. Erilaisia XR-sovelluksia, online-sisältöjä ja virtuaalisia oppimisympäristöjä on testattu osana opetusta. Hankkeen puitteissa opiskelijat ovat osallistuneet 3D-tilan suunnitteluun, rakentamiseen, ja etäopetuskokeiluihin virtuaalitodellisuudessa. Tavoitteena on laajentaa opintopolkujen tarjontaa ja vähentää tulevaisuuteen liittyvää epävarmuutta.
Laajennettua todellisuutta on sovellettu useissa oppiaineissa, kuten liikunnassa, opinto-ohjauksessa ja matematiikassa. Taitoperusteinen lähestymistapa ja siirtovaikutuksen hyödyntäminen ovat keskeisiä. Esimerkiksi kemian tunneilla on käytetty 3D-mallinnusta molekyylien visualisointiin, ja opinto-ohjauksessa on järjestetty virtuaalisia luentoja. Opiskelijoiden palaute on ollut positiivista, ja he ovat raportoineet oppimisen innostumisesta sekä osaamisen laajentumisesta.
Hankkeessa kehitetyt menetelmät ja kokeilut ovat osoittautuneet tehokkaiksi monilukutaidon ja ongelmanratkaisutaitojen kehittämisessä. Opiskelijat ovat oppineet hyödyntämään tekoälyä ja uusia teknologioita osana lukiopolkuaan. Tulokset osoittavat, että monipuolisten ja autenttisten oppimiskokemusten tarjoaminen XR:n avulla voi olla ratkaiseva tekijä opiskelijoiden motivaatiossa ja osaamisen kehittämisessä. Lisäksi, tämä hanke antaa mallin, miten vastaavia menetelmiä voidaan soveltaa muissa oppilaitoksissa.
Tämä posteri esittelee kattavasti hankkeen kokeiluja, havaintoja ja opetuksia, jotka ovat tärkeitä huomioon otettavia kaikille teknologian hyödyntämisen parissa työskenteleville tai sitä suunnitteleville koulutusammattilaisille. Posteri on osa esityskokonaisuutta, jossa hankkeen tuotoksia esitellään ITK-päivillä laajasti sekä mahdollisessa foorumiesityksessä että työpajassa. Tämän posterin tietojen avulla voit palata kuulemasi esityksen sisältöihin ja materiaaleihin!