Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Tee itse sparrattu tekoälybotti
Kalliolehto Jukka
-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
TAOKin täydennyskoulutukset opettajille: Digipedagogiikkaa ja uutta teknologiaa
Katto Leena
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa - kokeiluista käytäntöön
Lahti Aleksi
-
Harnessing Generative AI for Individualized Education
Zagibalov Taras
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
AI-tutorbotti oppimisen ja opetuksen tukena
Immeli-Vänskä Kati
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Vaikuttava pedagoginen media
Tolonen Tomi
-
Virtuaalitodellisuus opetuksessa, yhteistyö ja vuorovaikutus
Mattila Maria
- Ammatillinen oppilaitos: Opettajat
Suurissa opetusryhmissä yksilöopetukseen ei useinkaan ole riittävästi aikaa. Opiskelijoiden motivoiminen oppimiseen voi myös joskus olla haaste. Tutkimme, voisiko pelillisyyttä ja tekoälyä käyttää henkilökohtaisen ohjauksen tukena ja opiskelumotivaation herättäjänä.
Laadimme useita versioita pelistä, jossa tekoälyn ohjaama avatarhahmo keskustelee pelaajan kanssa erilaisissa rooleissa. Näitä rooleja voidaan vaihdella antamalla kehotteita tekoälylle.
Pelit olemme antaneet toisen asteen IT - opiskelijoiden tehtäväksi. Käytämme Unity - alustaa ja C# -ohjelmointikieltä. Käytössämme on ollut OpenAI:n ChatGPT ja Whisper, lisäksi olemme käyttäneet Googlen ja Amazonin teksti puheeksi (Text to Speech) sovelluksia. Lisäksi olemme ottaneet käyttöön OpenAI:n oman Text To Speech sovelluksen.
Erityisen kiinnostavaa on ollut, kuinka tekoälyä voi ohjata pysymään halutussa roolissa erilaisissa roolipeleissä. Esimerkkivideossa eläkeläinen etsii kaupasta haluamaansa tuotetta ja pelaaja, kaupan asiakaspalvelija, harjoittelee asiakaspalvelutaitoja. Kielen voi vaihtaa helposti suomeksi tai kaikille kielille, joita OpenAI ja ChatGPT tukevat.
Muita rooleja tekoälyllä voivat olla työnantajan, työhönvalmentajan, KELAN virkailijan, TE- toimiston virkailijan, opettajan ja asiantuntijan roolit. Esitämme posterissamme lisää esimerkkejä tekemistämme peleistä.
Pelejä olemme testanneet toisen asteen opettajien ja opiskelijaryhmien avulla. Alustavat tulokset ovat lupaavia, osa opiskelijoista on kiinnostunut pelaamisesta harrastuksena jolloin roolipelitkin tuntuvat luontevilta. Keräämme vielä lisää kokemuksia opiskelijoiden kanssa.