Kevään 2019 ITK-webinaarit

 

ITK-webinaareissa virittäydytään ITK-juhlakonferenssin tunnelmaan.

 

Webinaaritallenteet on kerätty YouTube-soittolistalle - tulevien webinaarien aikataulut löydät ITK-webinaarit-sivulta

 

Laajennettu todellisuus opetuksessa - ei teknologia, vaan pedagogia edellä

 

12.2.2019

 

Antti Lähtevänoja

 

Esityksessä tuodaan esille laajennetun todellisuuden opetuskäytön nykytilannetta ja tulevaisuuden näkymiä. Esityksessä pohditaan mm. mitä uutta laajennettu todellisuus mahdollisesti tuo opetukseen ja miksi siihen kannattaa suhtautua myös kriittisesti.

 

Empatiaa ja kestävää kehitystä Lyftan avulla

 

12.2.2019

 

Katri Meriläinen

 

Lyfta on immersiivinen oppimisympäristö, jonka avulla oppilaat voivat tutustua erilaisiin ihmisiin ja heidän tarinoihinsa ympäri maailmaa. Lyftan avulla voi oppia ja opettaa mm. toisen asemaan asettumisen taitoja, YK:n kestävän kehityksen taitoja ja OPSin mukaisia laaja-alaisen osaamisen taitoja. Upeat monimediatarinankerronnalliset sisällöt hyödyntävät 360°-panoraamakuvia, lyhytelokuvia, virtuaalitodellisuutta ja kuvatarinoita. Lisäksi Lyfta-kokonaisuuteen kuuluu laaja opettajan materiaali, joka rakentuu uuden opetussuunnitelman periaatteille ja sisällöille.

 

Webinaari antaa osallistujille yleiskuvan Lyftan mahdollisuuksista, ja tarjoaa tilaisuuden inspiroitua, oppia ja esittää kysymyksiä. ITK-päivillä Lyfta tarjoaa myös syventävän työpajan - täysin ilmaiseksi. Lämpimästi tervetuloa molempiin!

 

Edukata - koulun muutosjohtaminen osallistavalla muotoilulla

 

5.2.2019

 

Katri Lehtovaara

 

Esityksessä luodaan katsaus, miten Edukata-mallin avulla tuetaan yhteisöllisen ja osallistavan toimintakulttuurin, oppimisympäristöjen ja pedagogiikan kehittämistä muotoilun menetelmin. Avaamme, miten malli osallistaa prosessiin oppilaat ja opettajat ja auttaa siten muutostavoitteen määrittelyssä ja saavuttamisessa. Kerromme myös, kuinka mallia on käytetty 15 koulun johtoryhmän täydennyskoulutuksessa kuluvana lukuvuonna ja minkälaisia kokemuksia olemme siitä saaneet. Edukata on opetussektorille kehitetty tulevaisuussuuntaunut osallistavan muotoilun malli, joka on avoimesti lisensoitu ja siten kaikkien käytettävissä.

 

Onnistunut oppilaitosrakennushanke

 

5.2.2019

 

Niko Eskelinen

 

Edutaito Oy järjestää ITK-konrefenssissä Onnistunut oppilaitosrakennushanke -työpajan. Webinaarissa käydään läpi työpajan sisältöä ja oppilaitosrakennushankkeen eri vaiheita. Webinaari sopii kaikille jotka ovat suunnittelemassa, aloittamassa tai tekemässä oppilaitosrakennushanketta.

   

Mitä tutkimusnäyttö kertoo opetusteknogian yhteydestä oppimistuloksiin kouluissa?

 

29.1.2019

 

Antti Syvänen, Tampereen yliopisto

 

Antin blogikirjoitus DigiKilta-hankkeen sivuilla: DigiKilta-selvitys: digitaalisilla ratkaisuilla saadut oppimistulokset

 

Teacher professional development with a wow-factor

 

29.1.2019

  

Riina Vuorikari

 

This webinar presents a study that looks at innovative and emerging practices in teacher professional development and in other forms of professional learning. We first give an outlook into the Inventory which collected 30 examples from various counties and then drill down to discuss various innovative aspects that emerge from these practices. The initiatives are spearheaded both by education authorities and 3rd party providers (e.g. actors from not-for-profit associations to corporate responsibility programmes, philanthropy and micro-entrepreneurs, but also volunteering individuals).

 

The main goal of the study is to inspire and support those who plan and design policies and provision of teacher professional development and professional learning to make activities more relevant to teachers and to eliminate the barriers that teachers say hinder them from participating in such activities today.

 

The first part of the study is available at: https://europa.eu/!fm67Mn

 

Esitysdiat

 

 Syksyn 2018 ITK-webinaarit

 

 Digiajan oppilaat - pitäisikö kirjat polttaa vai kännykät kieltää?

30.10.2018

 

Erika Tanhua-Piiroinen, Tampereen yliopisto

 

Poimintoja Oppika-kyselyn tuloksista. Miten ala- ja yläkoulun oppilaat ovat arvioineet teknologian käyttöään koulussa ja kokonaisuudessaan? Entä miten he suhtautuvat teknologiaan erilaisissa oppimistilanteissa?

 

Oppimisanalytiikka: mahdollisuuksia, käytäntöä ja tulevaisuuden näkymiä

30.10.2018

 

Leena Vainio, Anne Rongas & Ville Venäläinen

 

Tilannekatsaus tutoropettajatoimintaan

25.10.2018

 

Sami Heino, Hämeenlinna

Mari Petrelius, Joensuu

 

Tekoäly koulutuksessa on kuin teiniseksi - kaikki siitä puhuvat, mutta kukaan ei tiedä mitä se oikeasti on

25.10.2018

 

Harri Ketamo, HEADAI
Topi Litmanen, CLANED

 

Kaikki voittaa - innovaatioalusta koulun, opetusteknologiayritysten ja yliopistoyhteistyön mahdollistajana

16.10.2018

 

Niko Lindholm, Forum Virium & Jaakko Vuorio, Tampereen yliopisto

 

Esittelyssä caset Pirkanmaalta ja pääkaupunkiseudulta.

 

Peleillä uutta sykettä matematiikan opetukseen

9.10.2018

 
Kristian Kiili, Tampereen teknillinen yliopisto

 

Esittelyssä TUT Game Lab -palvelu: käyttöönotto, nykyinen sisältötarjonta, palvelun tuottama analytiikka ja mitä ollaan kehittelemässä lisää.

 

Muutos on mahdollisuus - ITK:n call for papers on käynnistynyt

9.10.2018

 
Jarmo Viteli & Anne Rongas

 

ITK juhlii railakkaasti 30:ttä kertaa ja toivoo sinun olevan mukana juhlimassa. Tule kuulemaan, miten teet onnistuneen esitysehdotuksen kevään 2019 ITK-juhlakonferenssiin.