Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2023
-
Posteri: Lukioiden aineenopettajien sijaisuudet, erityisopetus ja opinto-ohjaus online-opetuspalvelun kautta
Oksa Jukka
-
Kuinka muotoilet skenaariopohjaisia oppimiskokemuksia?
Mira Perämäki
-
Englannin ja ruotsin yhdistelmäopinnot lukiossa
Salminen Tuija
-
Teamsin, Moodlen ja sharePointin yhdistäminen opetuksessa
Turunen Hannu
-
Yhteisöllistä oppimista fasilitointityökaluja ja tekoälyä hyödyntäen
Pauliina Venho
-
Haluamme lukea opiskelijapalautteista, että oppiminen on huikean ihanaa!
Kuosa Kirsi
-
Oppimisanalytiikka ammatillisessa koulutuksessa
Janne Turtiainen
-
Uudet digipedataidot 0-100! täydennyskoulutusta opettajille
Koistinen Hanna
-
Digiä ja suomen kieltä vahvistamassa
Heininen Miia
-
Generation AI - tekoälysukupolven teknologiakasvatusta kehittämässä
Laru Jari
Posterin pdf-versio
Posterin tarkoituksena on esitellä FONE (Flexible Online Education) eli Kansallisen verkkotutkintoverkosto -hankkeen tuloksia. Hankkeen tavoitteena on luoda kansallinen verkkotutkintoverkosto, joka tarjoaa puitteet ja toimintamallit joustavan koulutuksen tarjoamiselle korkeakoulun ja työelämän tarpeisiin kestävän kehityksen ja jatkuvan oppimisen periaatteiden mukaisesti. Samalla vahvistetaan yhteistyötä verkkotutkintoja kehittävien toimijoiden välillä. Verkoston tavoitteena on yhteistyössä tukea korkeakouluopetuksen digipedagogista kehittämistä sekä opiskelijoiden osallisuutta ja hyvinvointia uusien teknologioiden ja innovaatioiden avulla. Lisäksi tavoitteena on uusien, olemassa olevien tai vielä hahmottumattomien verkkotutkintojen kartoittaminen ja ennakointi kansalliseen tarjontaan.
Hanketyö perustuu neljään tulevaisuuden visioon verkkotutkinnoista: vapaasti opiskelijan valinnoista muodostuva verkkotutkinto; perinteisestä kampusopiskelusta verkkotutkintoon siirtyminen; uusien verkkotutkintojen luominen yhteistyössä; olemassa olevien tutkintojen tarjoaminen yhteistyössä. Visiot syntyivät aiemmassa valtakunnallisessa eAMK hankkeessa. FONE hanke on jatkanut visioiden työstämistä seuraavin kysymyksin: Mikä on kansallisen verkkotutkintoverkoston rooli visiossa? Mitkä ovat valtakunnallisen verkkotutkintoverkoston mahdollisuudet ja haasteet?
Visioiden pohjalta on hankkeessa rakenteilla alakohtaisia verkkotutkintoverkostoja sekä koottu verkkotutkintojen hyviä käytäntöjä ja selvitetty eri sidosryhmien tarpeita ja odotuksia verkkotutkinnoista. Ennakointityön tuloksena on tunnistettu neljä tulevaisuuden skenaariota verkkotutkinnoille: vastuullinen pedagogiikka, maakuntien “Business as usual”, keskittynyt tulevaisuus ja työelämäläheiset korkeakoulut. Hankkeessa on tunnistettu korkeakoulujen Digivisio2030 hankkeen tarjoamat mahdollisuudet ja uhat verkkotutkintoverkostoille.
Posteriesitys rakentuu kolmesta seuraavasta teemasta valikoiden huikeat vaihtoehdot oppimisen ihanuudelle :
1. Verkkotutkintoverkoston luominen ja yhteistyön vahvistaminen.
Mistä on kyse verkkotutkintoverkostossa? Miten luoda verkkotutkintoverkostoa? Miten päästä mukaan verkkotutkintoverkostoon? Esimerkkejä olemassa olevista ja rakenteilla olevista verkostoista.
2. Kokemuksia ja hyviä käytänteitä kansallisten verkkotutkintojen toimintamalleista.
Miten toteutetaan englanninkielistä kansainvälistä verkkotutkintoa? Miten tuetaan yhteisöllisyyttä verkkotutkinnoissa? Miten voitaisiin hyödyntää virtuaalitodellisuutta tulevaisuudessa verkkotutkinnoissa?
3. Verkkotutkintojen ennakointia ja tulevaisuutta.
Miltä verkkotutkintojen tulevaisuus näyttää? Millaisissa ympäristöissä koulutusorganisaatiot kehittävät ja kehittyvät? Verkkotutkintojen ja verkko-oppimisen tulevaisuuden visioit ja skenaariot.
Kutsumme osallistujia posterin äärelle jakamaan kokemuksiaan ja ideoitaan verkkotutkintoverkoston kehittämiseksi kansallisesti ja kansainvälisesti.