-
Englannin ja ruotsin yhdistelmäopinnot lukiossa
Salminen Tuija
-
Kuinka muotoilet skenaariopohjaisia oppimiskokemuksia?
Mira Perämäki
-
Posteri: Lukioiden aineenopettajien sijaisuudet, erityisopetus ja opinto-ohjaus online-opetuspalvelun kautta
Oksa Jukka
-
Energia-alan ammatillinen jatkokouluttautuminen mikrokurssien avulla
Gröndahl Hanna
-
Opettajan digitaalinen osaaminen on hyvinvointia sekä sosiaalisia ja korkean ajattelun taitoja
Räty-Záborszky Sinikka
-
Digiä ja suomen kieltä vahvistamassa
Heininen Miia
-
Innostu osaamismerkeistä
Sjöblom Merja
-
DigiLukiseula – luku- ja kirjoitustaidon digitaalinen arviointivälineistö luokille 1 - 9
Riikka Heikkilä
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
Posterin pdf-versio
Posterin tarkoituksena on esitellä FONE (Flexible Online Education) eli Kansallisen verkkotutkintoverkosto -hankkeen tuloksia. Hankkeen tavoitteena on luoda kansallinen verkkotutkintoverkosto, joka tarjoaa puitteet ja toimintamallit joustavan koulutuksen tarjoamiselle korkeakoulun ja työelämän tarpeisiin kestävän kehityksen ja jatkuvan oppimisen periaatteiden mukaisesti. Samalla vahvistetaan yhteistyötä verkkotutkintoja kehittävien toimijoiden välillä. Verkoston tavoitteena on yhteistyössä tukea korkeakouluopetuksen digipedagogista kehittämistä sekä opiskelijoiden osallisuutta ja hyvinvointia uusien teknologioiden ja innovaatioiden avulla. Lisäksi tavoitteena on uusien, olemassa olevien tai vielä hahmottumattomien verkkotutkintojen kartoittaminen ja ennakointi kansalliseen tarjontaan.
Hanketyö perustuu neljään tulevaisuuden visioon verkkotutkinnoista: vapaasti opiskelijan valinnoista muodostuva verkkotutkinto; perinteisestä kampusopiskelusta verkkotutkintoon siirtyminen; uusien verkkotutkintojen luominen yhteistyössä; olemassa olevien tutkintojen tarjoaminen yhteistyössä. Visiot syntyivät aiemmassa valtakunnallisessa eAMK hankkeessa. FONE hanke on jatkanut visioiden työstämistä seuraavin kysymyksin: Mikä on kansallisen verkkotutkintoverkoston rooli visiossa? Mitkä ovat valtakunnallisen verkkotutkintoverkoston mahdollisuudet ja haasteet?
Visioiden pohjalta on hankkeessa rakenteilla alakohtaisia verkkotutkintoverkostoja sekä koottu verkkotutkintojen hyviä käytäntöjä ja selvitetty eri sidosryhmien tarpeita ja odotuksia verkkotutkinnoista. Ennakointityön tuloksena on tunnistettu neljä tulevaisuuden skenaariota verkkotutkinnoille: vastuullinen pedagogiikka, maakuntien “Business as usual”, keskittynyt tulevaisuus ja työelämäläheiset korkeakoulut. Hankkeessa on tunnistettu korkeakoulujen Digivisio2030 hankkeen tarjoamat mahdollisuudet ja uhat verkkotutkintoverkostoille.
Posteriesitys rakentuu kolmesta seuraavasta teemasta valikoiden huikeat vaihtoehdot oppimisen ihanuudelle :
1. Verkkotutkintoverkoston luominen ja yhteistyön vahvistaminen.
Mistä on kyse verkkotutkintoverkostossa? Miten luoda verkkotutkintoverkostoa? Miten päästä mukaan verkkotutkintoverkostoon? Esimerkkejä olemassa olevista ja rakenteilla olevista verkostoista.
2. Kokemuksia ja hyviä käytänteitä kansallisten verkkotutkintojen toimintamalleista.
Miten toteutetaan englanninkielistä kansainvälistä verkkotutkintoa? Miten tuetaan yhteisöllisyyttä verkkotutkinnoissa? Miten voitaisiin hyödyntää virtuaalitodellisuutta tulevaisuudessa verkkotutkinnoissa?
3. Verkkotutkintojen ennakointia ja tulevaisuutta.
Miltä verkkotutkintojen tulevaisuus näyttää? Millaisissa ympäristöissä koulutusorganisaatiot kehittävät ja kehittyvät? Verkkotutkintojen ja verkko-oppimisen tulevaisuuden visioit ja skenaariot.
Kutsumme osallistujia posterin äärelle jakamaan kokemuksiaan ja ideoitaan verkkotutkintoverkoston kehittämiseksi kansallisesti ja kansainvälisesti.