Case Digix6 - Minä pystyn, sinäkin pystyt!
Opetusteknologia Oppimisympäristöt Virtuaaliympäristöt
Paikka: Esityssali 24 -
Ajankohta: 21.4.2023 10.30 - 11.45 (1 tunti 15 minuuttia)

Kukkonen Erika Projektipäällikkö  at Diakonia-ammattikorkeakoulu


Ervelius Tiina , Lehtori
Diakonia-ammattikorkeakoulu

Heininen Miia , Projektipäällikkö
Diakonia-ammattikorkeakoulu

Huttunen Hanna-Leena , Lehtori
Diakonia-ammattikorkeakoulu

Kokkonen Tuovi , Projektipäällikkö
Diakonia-ammattikorkeakoulu

Nissinen Sini , Projektikoordinaattori
Diakonia-ammattikorkeakoulu

Miten oppimismotivaationsa menettäneen Olleriina Oppijan minäpystyvyyttä voidaan vahvistaa?  Tule kokemaan Olleriinan elämyksellinen tarina!  

Toimintasessio tarjoaa osallistujille välineitä ja ratkaisuja minäpystyvyyden tukemiseen digitaalisin keinoin. Osallistujat pääsevät Olleriina Oppijan kanssa kokemaan matkan kohti vahvistuvaa minäpystyvyyttä, oppimiseen sitoutumista ja siirtymistä kohti oppimisen huikeaa ihanuutta. Toimintasessio alkaa tilanteesta, jossa osallistujat pääsevät samaistumaan Olleriinaan, jota oppiminen ei innosta eikä kiinnosta. Tilaan tuodaan valaistuksen, äänien ja videon keinoin aistikokemus Olleriinan kokemusmaailmasta. Tarina jatkuu Olleriinan kanssa edeten ratkaisupisteille, joissa osallistujat pääsevät kokeilemaan erilaisia keinoja Olleriinan tukemiseen. 

Ratkaisupisteet:

1. Hyvinvointi ja vahvuudet. Tällä ratkaisupisteellä keskitytään oppimiseen sitouttamiseen hyvinvoinnin vahvistamisen ja vahvuuksien tunnistamisen kautta. Osallistujille tarjotaan valmiita välineitä ja materiaaleja minäpystyvyyden vahvistamiseen. Osallistujat pääsevät tunnistamaan ja sanoittamaan omia vahvuuksiaan sekä kokeilemaan hyvinvointia tukevia harjoitteita. Työkaluina käytetään mm. aikuisille suunnattuja selkokielisiä ja kuvallisia vahvuuskortteja, oppimista tukevaa verkkosivustoa  ja QR-koodeja. 

2. Elämyksellinen oppiminen. Hyötypeli ja interaktiivinen ympäristö minäpystyvyyden vahvistamisessa.  Peli on matka omaan mieleen, jossa voi kohdata itselleen vaikeita asioita. Matkan aikana voi oppia, kuinka vaikeudet kohdataan ja kuinka niitä voi ratkaista. Interaktiivisessa ympäristössä osallistujat pääsevät kokeilemaan, miten ympäristöön lisätään sisältöjä tagien avulla ja millaista elämyksellisyyttä oppimiseen voi tuoda. Tavoitteena on oppijan innostuneisuuden, vuorovaikutuksen ja minäpystyvyyden lisääntyminen. Työkaluina rastilla käytetään VR-laseilla pelattavaa Inner Visions -peliä ja Thinglink-ympäristöä.  

3. Etäopetusta uudella tavalla. Mahdollisuus kokea uudenlaisia keinoja viittomakielen, puhevammaisten tulkkauksen ja kliinisen hoitotyön kädentaitojen etäopiskelussa.  Ratkaisupisteellä osallistuja voi kokea em. sisältöjen oppimista etäopetuksen keinoin. Tavoitteena on oppimisen ihanuuden löytäminen ja uusien taitojen oppiminen. Työkaluina pisteellä käytetään muun muassa Thinglinkiä, 360°-videota ja 360°-kuvaa.

Toimintasession lopuksi yhdessä kootaan session aikana heränneitä ajatuksia ja luodaan kokemus minäpystyvyyden vahvistumisesta käyttäen videota, ääniä ja tilan valaistusta. Loppukeskustelu toteutetaan simulaatiopurkukeskusteluna. Keskustelu koostuu kuvailu-, analyysi- ja toimintavaiheista.

Tarinan kuvaamisessa käytetään kokemuksellista oppimista, jossa narraation ja 360°-videon keinoin osallistuja saa kokemuksen Olleriinan tukemisesta. Tarina tarjoaa uusia erilaisia pedagogisia keinoja ja menetelmiä minäpystyvyyden vahvistamiseen. Minäpystyvyydellä tarkoitetaan yksilön käsitystä omista kyvyistään suoriutua annetusta tehtävästä (Bandura, 1986). Minäpystyvyyden tunteen tukeminen on tärkeää, jotta yksilö voi aidosti kokea olevansa kykenevä esimerkiksi hoitamaan omia asioitaan ja oppimaan uutta.

Minäpystyvyyden tukeminen on ajankohtaista, koska esimerkiksi joka kolmas korkeakouluopiskelija oli psyykkisesti kuormittunut ja kärsi ahdistus- ja/tai masennusoireista (KOTT 2021-tutkimus). Myös koronapandemia on vaatinut oppimiseen nopeita uusia ratkaisuja, mikä on vienyt erityisesti heikommassa asemassa olevien voimavaroja.

Toimintasession toteuttavat DIGIx6-kumppanuus hankkeet : 

  • Digillä opin portaille, päätoteuttaja Diakonia-ammattikorkeakoulu ja osatoteuttaja Suomen Diakoniaopisto.

  • Tulevaisuuden tulkkaustaidot – Digitaalisuus tulkkikoulutuksessa ja työelämässä, toteuttaja Diakonia-ammattikorkeakoulu.

  • Digi perheiden voimavarana, toteuttaja Diakonia-ammattikorkeakoulu.

  • Digillä terveysvalmennusta, päätoteuttaja Diakonia-ammattikorkeakoulu ja osatoteuttaja ODL Liikuntaklinikka.

  • LikiDigi – Voimavaroja arkeen, päätoteuttaja ODL ja osatoteuttaja Diakonia-ammattikorkeakoulu.

  • DIGIHOI – ÄLÄ JÄTÄ, päätoteuttaja Kajaanin ammattikorkeakoulu ja osatoteuttaja Diakonia-ammattikorkeakoulu. 

Digix6-hankkeet yhdistivät voimansa minäpystyvyyden tukemisessa. Lue lisää ainutlaatuisesta kumppanuudesta: https://dialogi.diak.fi/2022/08/11/mina-pystyn-digihankkeiden-kumppanuus-on-syntynyt/.  Hankkeiden kohderyhminä ovat haavoittuvassa asemassa olevat kuten työttömät, neuropsykiatrisista erityisvaikeuksista kärsivät nuoret, amk-opiskelijat, maahanmuuttajataustaiset naiset ja raskausdiabetesäidit.  

#Minäpystyvyys #Digitaalisuus #Oppija #UudetTavatOppia #ToiminnallinenSessio

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. 

Heininen, M., Nissinen, S., Kuvaja-Köllner, V., Ervelius, T., Niittyinperä, U., Kukkonen, E., Huttunen, H-L., 2022. Minä pystyn! Digihankkeiden kumppanuus on syntynyt. https://dialogi.diak.fi/2022/08/11/mina-pystyn-digihankkeiden-kumppanuus-on-syntynyt/

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus KOTT. Saatavilla 18.11.2022 https://www.terveytemme.fi/kott/tulokset/index.html