Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2023
-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
-
Koulun digitaalinen ensiapukaappi
Ilola Marianne
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Digitaalisen ohjauksen ja digitaitojen harjoittelun mallien edellytyksiä työpajatoiminnassa
Kolehmainen Marjo
-
DigiLukiseula – luku- ja kirjoitustaidon digitaalinen arviointivälineistö luokille 1 - 9
Riikka Heikkilä
-
Saavutettavan hybridiopetuksen työkalupakki
Keihäs Piia
-
Yhteisellä digilennolla pedagogiikkaan!
Heli Hemilä
-
Lukemisen huikea ihanuus – monilukutaitoja digin avulla
Mattila Miikka
Viime aikoina on määritelty ja tehty erilaisia strategisia suunnitelmia yrityksissä, kunnissa ja oppilaitoksissa organisaatioiden digikyvykkyydestä, sen tulevaisuudesta, tavoitteista sekä toteutumisesta. Organisaation digikyvykkyyden määrittely sekä sen arviointi on kuitenkin ollut haastavaa ja siihen ei ole ollut saatavilla työkaluja. Erityisesti oppilaitosten digikyvykkyyden mittaamiseen ei ole ollut arviointityökalua ja mittaria. Euroopan komission DigComp kehys digitaalisen kompetenssin arviointiin on tarkoitettu yksilöille ei organisaatioille. Opetus- ja kulttuuriministeriö on aloittanut ammatillisen koulutuksen digikyvykkyyden säännöllisen mittaamisen ja ensimmäinen kyselykierros on tehty keväällä 2021, tässä esityksessä esiteltävää itsearviointityökalua voi käyttää myös kyvykkyyden kehittämisen välineenä.
Kansainvälisessä AdMiC- hankkeessa on kehitetty itsearviointityökalu, jolla oppilaitos pystyy arvioimaan omaa digikyvykkyyttään. Työkalu on kehitetty erityisesti ammatillisille oppilaitoksille, mutta sopii varmasti myös muihin oppilaitoksiin. Itsearviointityökalu perustuu brittiläisen IKE-instituutin kehittämään digikyvykkyyden kehykseen (https://ikeinstitute.org/product/digital_maturity_assessment).
Esityksessämme kuvailemme lyhyesti digikyvykkyyden peruspilareita oppilaitoskontekstissa. Käymme lyhyesti läpi organisaatioiden digikyvykkyyden kehittämisessä olevat perusperiaatteet. Esityksen aikana esittelemme itsearviointityökalun sekä kerromme sen kehittämisestä. Itsearviointityökalua käytettyään organisaatio saa vinkkejä siitä, miten edistää oman organisaationsa digikyvykkyyttä. Digikyvykkyyden kehittämisen avuksi hankeessa on kehitetty hyvien käytänteiden oppas sekä tiivis oppimisympäristö. Esittelemme esityksen aikana sekä hyvien käytänteiden oppaan että oppimisympäristön.
Lopuksi tarjoamme innokkaille mahdollisuutta osallistua itsearviointityökalun pilottiin vielä kevään 2023 aikana.