Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
H5P-työkaluilla verkkotehtäviä ja oppimateriaaleja
Laakso Matleena
-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
Teknostressin hallinta lähi- ja etäopetustilanteissa
Mehtälä Saana
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Verkkosimulaatio-opettaminen mahdollisuutena
Laitomaa Heidi
-
Opinvoimala.fi:sta lisävirtaa opiskeluun
Luostarinen Aki
-
Pelikasvatus 6.-9. luokkalaisten oppimisen tukena
Järvenpää Timo
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
-
Tee itse sparrattu tekoälybotti
Kalliolehto Jukka
-
Teknologia renkinä opetuksen laadun parantamisessa
Tornberg Lea
- Lukion opettajat
- Luokanopettajat
- Peruskoulun aineenopettajat
Esityksessäni pohdin kokemuksiani tekoälyn soveltamisesta kuvataideopetuksessa. Käyn läpi taiteellisia, eettisiä ja mediakasvatuksellisia näkökulmia, jotka ovat nousseet esiin, kun tekoäly on saapunut kuvataidetunneilleni. Kuvataiteilijana olen kokeillut generatiivisiä kuvaohjelmia ja tuottanut promtografista valokuvaa Midjourneyllä. Näistä tekoälyvalokuvista nähdään esimerkit esityksen kuvituksena.
Olen pyrkinyt syventymään tekoälyn herättämiin kysymyksiin ja tuon esityksessäni esille ajatuksia siitä, miten teknologia voi olla rikastuttava voimavara taideopetuksessa. Samalla korostan eettisten ja mediakasvatuksellisten näkökulmien merkitystä tässä kontekstissa.
Esitys tarjoaa pohdittavaa siitä, miten taiteen ja teknologian yhdistäminen voi avata uusia mahdollisuuksia kuvataideopetuksessa ja miten tekoäly muuttaa mediamaailmaa ja taiteen kenttää.