-
Verkkosimulaatio-opettaminen mahdollisuutena
Laitomaa Heidi
-
PODI - polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen
Maija-Liisa Laukkanen
-
Opinvoimala.fi:sta lisävirtaa opiskeluun
Luostarinen Aki
-
H5P-työkaluilla verkkotehtäviä ja oppimateriaaleja
Laakso Matleena
-
Teknologia renkinä opetuksen laadun parantamisessa
Tornberg Lea
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun verkko-opintojaksojen laadun ja saavutettavuuden edistämisestä saadut kokemukset
Timonen Päivi
-
SOTEALAN TULEVAISUUDEN OSAAMISTA YHTEISKEHITTÄMÄSSÄ ALUEEN TYÖELÄMÄTOIMIJOIDEN KANSSA
Kekäläinen Heli
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
-
Tule mukaan: Computational Thinking ongelmanratkaisutaitona perusopetuksessa
Markkanen Aleksi
-
Ammatillisia sisältöjä etänä erityisopiskelijoille – riittävät digipedagogiset taidot opettajille
Oksanen Karolina
- Lukion opettajat
- Luokanopettajat
- Peruskoulun aineenopettajat
Koronaviruspandemian myötä erilaiset etäopetusratkaisut tulivat sekä opettajille että oppilaille tutuiksi. Vaikka teknologiaa on käytetty kouluissa opetuksen ja oppimisen tukena jo vuosikymmeniä, oli korona-ajan etäopetus kokonaisvaltaisuudessaan aivan omaa luokkaansa. Teknologian ja koulujen valmiuksien kehittyessä onkin ajankohtaista punnita teknologian käytön hyötyjä ja haittoja ja erityisesti sitä, mikä tekee teknologian käytöstä tarkoituksenmukaista.
Teknostressillä viitataan informaatioteknologian käyttöön liittyviin stressikokemuksiin, ja sitä voivat kokea sekä opettajat että oppilaat. Tyypillisesti teknostressiä voi liittyä muun muassa puhelimen ilmoituksiin, ja laitteeseen saapuva informaatiotulva voi tuntua esimerkiksi kuormittavalta. Teknostressi on kuitenkin moniulotteinen ilmiö, ja se voi olla läsnä aina uuden teknologian opettelusta jokapäiväisiin, tuttuihin rutiineihin. Yhdistelemällä teknologiaan, pedagogiikkaan ja positiiviseen psykologiaan liittyvää tietämystä voidaan opettajia ja oppilaita auttaa ymmärtämään teknostressiä paremmin sekä kehittämään keinoja teknostressin hallintaan.
Tämän työpajan tavoitteena on luoda yhdessä opettajien kanssa ymmärrystä opettajien ja oppilaiden kokemasta teknostressistä, sekä keinoista sen hallintaan. Teknologian rajoitteita ja mahdollisuuksia reflektoidaan erityisesti etäopetuksen näkökulmasta. Työpajassa käydään vuoropuhelua tutkijoiden ja opettajien kesken, ja yhdistellään tutkittua tietoa käytännön kokemuksiin. Työpajassa opettajat saavat pedagogisia työkaluja käytännön teknostressin hallitsemiseen ja oppivat miten teknostressiä voidaan oppimistilanteissa käsitellä.