Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Verkkosimulaatio-opettaminen mahdollisuutena
Laitomaa Heidi
-
PODI - polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen
Maija-Liisa Laukkanen
-
Ei digihikeä vaan ammatillista näyttöön perustuvaa toiminallista osaamista!
Kamberg Sini-Charlotta
-
Opinvoimala.fi:sta lisävirtaa opiskeluun
Luostarinen Aki
-
Tule mukaan: Computational Thinking ongelmanratkaisutaitona perusopetuksessa
Markkanen Aleksi
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun verkko-opintojaksojen laadun ja saavutettavuuden edistämisestä saadut kokemukset
Timonen Päivi
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
-
Ammatillisia sisältöjä etänä erityisopiskelijoille – riittävät digipedagogiset taidot opettajille
Oksanen Karolina
-
Teknologia renkinä opetuksen laadun parantamisessa
Tornberg Lea
-
SOTEALAN TULEVAISUUDEN OSAAMISTA YHTEISKEHITTÄMÄSSÄ ALUEEN TYÖELÄMÄTOIMIJOIDEN KANSSA
Kekäläinen Heli
- Basic education: Subject teachers
- Class teachers
- General upper secondary school teachers
Koronaviruspandemian myötä erilaiset etäopetusratkaisut tulivat sekä opettajille että oppilaille tutuiksi. Vaikka teknologiaa on käytetty kouluissa opetuksen ja oppimisen tukena jo vuosikymmeniä, oli korona-ajan etäopetus kokonaisvaltaisuudessaan aivan omaa luokkaansa. Teknologian ja koulujen valmiuksien kehittyessä onkin ajankohtaista punnita teknologian käytön hyötyjä ja haittoja ja erityisesti sitä, mikä tekee teknologian käytöstä tarkoituksenmukaista.
Teknostressillä viitataan informaatioteknologian käyttöön liittyviin stressikokemuksiin, ja sitä voivat kokea sekä opettajat että oppilaat. Tyypillisesti teknostressiä voi liittyä muun muassa puhelimen ilmoituksiin, ja laitteeseen saapuva informaatiotulva voi tuntua esimerkiksi kuormittavalta. Teknostressi on kuitenkin moniulotteinen ilmiö, ja se voi olla läsnä aina uuden teknologian opettelusta jokapäiväisiin, tuttuihin rutiineihin. Yhdistelemällä teknologiaan, pedagogiikkaan ja positiiviseen psykologiaan liittyvää tietämystä voidaan opettajia ja oppilaita auttaa ymmärtämään teknostressiä paremmin sekä kehittämään keinoja teknostressin hallintaan.
Tämän työpajan tavoitteena on luoda yhdessä opettajien kanssa ymmärrystä opettajien ja oppilaiden kokemasta teknostressistä, sekä keinoista sen hallintaan. Teknologian rajoitteita ja mahdollisuuksia reflektoidaan erityisesti etäopetuksen näkökulmasta. Työpajassa käydään vuoropuhelua tutkijoiden ja opettajien kesken, ja yhdistellään tutkittua tietoa käytännön kokemuksiin. Työpajassa opettajat saavat pedagogisia työkaluja käytännön teknostressin hallitsemiseen ja oppivat miten teknostressiä voidaan oppimistilanteissa käsitellä.