Virtuaalistudio media-alan koulutuksen monipuolistajana
Opetusteknologia Oppimisympäristöt Virtuaaliympäristöt
Paikka: Esityssali 12 -
Puheenjohtaja: Heikki Mäenpää
Ajankohta: 20.4.2023 13.30 - 14.00 (30 minuuttia)

Kaasinen Kari Projektipäällikkö, lehtori  at Kpedu


Hotakainen Antti , Tekninen tuottaja, opettaja
Kpedu

Kaasinen Kari , Projektipäällikkö, lehtori
Kpedu

Esitellään Euroopankin mittakaavassa ainutlaatuinen toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen media-alan oppimisympäristö, EAKR-rahoituksella toteutettu virtuaalistudio. Hankkeessa pilotoidaan koulutuksen kehittämisen lisäksi virtuaalistudion käyttöä maakunnan yritysten kanssa.

Yrityspilotit toteutetaan osana oppilaitoksen media-alan koulutusta. Piloteissa media-alan opiskelijat osallistuvat tuotantoon eri rooleissa kuten ohjaajana, studio-ohjaajana, kamerarobotiikan käyttäjänä, kuvaussihteerinä, virtuaalioperaattorina, äänitarkkailijana ja valaistuksen tarkkailijana.

Lisäksi osassa esituotantoja teknisen suunnittelun opiskelijat mallintavat yhdessä hankkeen asiantuntijoiden kanssa virtualisoitavia esineitä ja ympäristöjä. Tässä voidaan myös hyödyntää Epic Games julkaisualustalta ostettavia valmiita assetteja Unreal Engine -ympäristössä, josta ne siirretään Zero Densityn Reality-järjestelmään.

Realityssä viheralueelta (green screen) avainnetut objektit - tyypillisesti esiintyjät - yhdistetään virtualisoituun ympäristöön, johon voidaan myös lisätä AR-elementtejä. Virtualisoitu esitys striimataan suoraan esim. YouTubeen tai tallennetaan editoitavaksi ja myöhemmin julkaistavaksi.