-
Verkko-oppimismateriaalit osaamisen kehittämisessä
Heino Sami
-
DigiLukiseula – luku- ja kirjoitustaidon digitaalinen arviointivälineistö luokille 1 - 9
Riikka Heikkilä
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
-
Koulun digitaalinen ensiapukaappi
Ilola Marianne
-
Työpaja Hololensien mahdollisuuksista ammattiopetuksessa
Heino Sami
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
-
Opettajan digitaalinen osaaminen on hyvinvointia sekä sosiaalisia ja korkean ajattelun taitoja
Räty-Záborszky Sinikka
-
Generation AI - tekoälysukupolven teknologiakasvatusta kehittämässä
Laru Jari
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
Lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaidon heikentymisestä on uutisoitu viime vuosina useasti. Tarkoituksenamme on innostaa oppilaita tarinan kirjoittamiseen pelillisten elementtien avulla. Ohjaamme oppilaita kirjoittamaan interaktiivista tarinaa niin oman luokan kesken kuin kummiluokankin kanssa. Ideana on, että tarinassa lukija voi tehdä valintoja ja näin päätyä eri valinnoilla erilaisiin tapahtumiin ja tarinan loppuratkaisuun. Tarinan alustaksi olemme valinneet Google Slidesin, jonka peruskäyttö on isommille oppilaille tuttua. Nyt opettelemme muutamia uusia asioita kuten linkityksen diojen siirtymissä. Tarinasta tulee yhteistyöllä monipuolisempi kuin yksin kirjoittaessa ja pelillinen etenemismahdollisuus tuo lukemiseen ja kirjoittamiseen uutta ulottuvuutta.
Projektin aluksi esittelemme viidesluokkalaisille oppilaille interaktiivisen tarinan mallin ja idean, jonka jälkeen he pääsevät opettajan opastuksella itse luomaan yhden tarinan. Tämän jälkeen lähdetään työskentelemään uuden tarinan parissa kummiluokan kanssa. Viidesluokkalaiset lukevat kummioppilailleen tekemäänsä valmista tarinaa kummioppilaan valinnoilla ja näin idea tulee tutuksi myös kummiluokan oppilaille. Tämän jälkeen ohjeistetaan uuden tarinan kirjoittaminen ja sitä lähdetään työstämään pienemmissä ryhmissä eteenpäin. Kummiluokkana on ykkösluokka, joten isompi oppilas toimii kirjurina ja pienempi keksii tarinaa isomman tuella. Tätä tarinaa voidaan lukea useamman kerran kummioppilaan kanssa, koska valintoja vaihdellen tarinan kulku muuttuu eikä oppilas enää tiedäkään seuraavaa tapahtumaa.
Toivottavasti tämän projektin myötä oppilaat huomaavat, että kirjoittamisen ei aina tarvitse olla perinteistä kynällä vihkoon tehtyä tarinaa vaan vaihtoehtoja löytyy. Tarinan keksiminen ei myöskään vaadi aina kirjoitus- ja lukutaitoa, vaan yhteistyöllä saadaan aikaan paljon. Projektin myötä digitaidoista tulee kerrattua tai opittua näppäintaidot, kuvan lisääminen, linkitys ja diojen lisääminen. Äidinkielen teemoista esiin nousevat oikeinkirjoitus, tekstien tuottaminen yhdessä ja tarinan kerronta monin tavoin. Toivottavasti tarinan vaihtuvat ratkaisut innostavat oppilaita lukemaan. Tule kuulemaan projektistamme ITK-päiville!