-
Suomen kielen sanastoa sähköisessä ympäristössä
Enges Petra
-
Automatisoidun digitaalisen osaajakoulutuksen pedagogiset ratkaisut
Soininen Tiina
-
Oppimisanalytiikka ammatillisessa koulutuksessa
Janne Turtiainen
-
Digiosaajaksi yhdessä oppien ja kokeillen- oppimisympäristö digitaitojen vahvistamiseen vammaistyöss
Keskikuru Sanna
-
Digitaaliset oppitunnit opetuksen avuksi
Tomi Rautaoja
-
Haluamme lukea opiskelijapalautteista, että oppiminen on huikean ihanaa!
Kuosa Kirsi
-
Posteri: Lukioiden aineenopettajien sijaisuudet, erityisopetus ja opinto-ohjaus online-opetuspalvelun kautta
Oksa Jukka
-
Digitaalisen ohjauksen ja digitaitojen harjoittelun mallien edellytyksiä työpajatoiminnassa
Kolehmainen Marjo
-
Digiä ja suomen kieltä vahvistamassa
Heininen Miia
-
Doctoral consortium
Viteli Jarmo
Jokainen meistä jättää digitaalisia jalanjälkiä käytettäessä verkon erilaisia palveluita. Sama koskee myös oppimisympäristöjä, joissa opiskelemme ja opimme. Oppimisen omadata käsitteenä on yleistynyt yhteiskunnan digitalisaation ja datafikaation myötä (LVM, 2018). Tulevaisuudessa eri järjestelmiin jättämämme digitaaliset jalanjäljet muodostavat ison datamäärän myös oppilaitoksissa. Ensimmäiset ilmentyvät datan hyödyntämisestä näkyvät jokapäivisissä oppimisympäristöissämme esimerkiksi oppimisanalytiikan työkaluina, joita opettajat ja opiskelijat hyödyntävät verkko-oppimisympäristöissä (Kajasilta, Christopoulos & Laakso, 2021). Aihe on herättänyt myös kriittisiä näkökulmia oppijoiden datan hyödyntämisessä ja profiloinnissa (Lehtiniemi & Haapoja, 2021). Datan keräämisessä ja tietojenkäsittelyssä on huomioitava lainsäädäntö ja tietosuojanäkökulmat yhä läpinäkyvämmin (OKM, 2021; Draschler & Greller, 2016; Pardo & Siemens, 2014).
Esityksessä kuullaan yleiskatsaus ammatillisen koulutuksen oppimisen OmaDatan tilanteessa Suomessa. Tässä tutkimuksessa tutkimuskysymyksenämme oli OmaDatan mahdollisuudet oppimisen henkilökohtaistamisprosessissa. Tavoitteenamme oli myös muodostaa kokonaiskuva tämänhetkisestä oppimisessa syntyvän OmaDatan hyödyntämisestä ammatillisissa oppilaitoksissa. Selvitimme tutkimustyössämme oppimisen OmaDatan osa-alueita ammatillisessa koulutuksessa perehtymällä aluksi OmaDatan nykytilanteeseen raporttien ja julkaisujen koonnilla. Selvitimme aikaisempien oppimisanalytiikkaan liittyvien kehittämishankkeiden tuloksia ja muodostimme kokonaiskuvaa. Seuraavassa vaiheessa kokosimme maantieteellisesti ja kokoluokittain kattavan otannan ammatillisista oppilaitoksista haastatteluja varten. Tutkimuksen seuraavassa vaiheessa haastattelemme ammatillisen koulutuksen opettajia ja muita oppimisen henkilökohtaistamisprosessissa mukana olevia henkilöitä. Ryhmähaastattelujen aluksi esittelemme tutkimuksen alkuvaiheessa muodostamaamme kokonaiskuvaa oppimisen OmaDatan tilanteesta Suomessa ja pyydämme kommentteja raporttiin. Tämän lisäksi ryhmähaastatteluissa toteutetaan toiminnallinen osio, jossa henkilöt pääsevät pienryhmissä pohtimaan opiskelijan polkuja ja niitä kohtia, joissa oppimisanalytiikkaa jo hyödynnetään ja joissa oppimisanalytiikkaa pitäisi hyödyntää. Esityksessämme käymme läpi tutkimuksen ensimmäisen vaiheen tuloksia ja muodostamaamme kokonaiskuvaa OmaDatan tämän hetkisestä tilanteesta ja ensivaiheen ajatuksia tulevaisuuden käyttömahdollisuuksista henkilökohtaistamisprosessissa ammatillisessa koulutuksessa.