-
Automatisoidun digitaalisen osaajakoulutuksen pedagogiset ratkaisut
Soininen Tiina
-
Oppimisanalytiikka ammatillisessa koulutuksessa
Janne Turtiainen
-
Digitaaliset oppitunnit opetuksen avuksi
Tomi Rautaoja
-
Measuring of nurses´ clinical competence using digital software
Rasilainen Mervi
-
Digitaalisen ohjauksen ja digitaitojen harjoittelun mallien edellytyksiä työpajatoiminnassa
Kolehmainen Marjo
-
Digiosaajaksi yhdessä oppien ja kokeillen- oppimisympäristö digitaitojen vahvistamiseen vammaistyöss
Keskikuru Sanna
-
Energia-alan ammatillinen jatkokouluttautuminen mikrokurssien avulla
Gröndahl Hanna
-
Pakoteekki – Opiskelijoiden kokemuksia lääkkeiden toimittamisen pedagogisesta pakohuoneesta
Siitonen Piia
-
Osallisuus, kokemuksellisuus ja osaaminen näkyväksi
Luostarinen Aki
-
Haluamme lukea opiskelijapalautteista, että oppiminen on huikean ihanaa!
Kuosa Kirsi
Kokemuksia perussanaston ja tiedonalan sanaston opettelusta ViLLE-oppimisjärjestelmän avulla
Mitä tehdä, kun luokkaan tupsahtaa oppilas, jonka kanssa ei ole yhteistä kieltä? Entä miten yläkoululainen, joka ei vielä tunne oppiaineen käsitteistöä, omaksuu uudet sisällöt? Miten opettaja ehtii huomioida eri kielitaidon vaiheessa olevat oppilaansa?
Suomeen saapuvalla oppilaalla on useimmiten mahdollisuus osallistua vuoden mittaiseen perusopetukseen valmistavaan opetukseen, jonka aikana hän oppii koulussa käytettävää kieltä sekä muita perusopetuksessa tarvittavia taitoja. Valmistavan opetuksen tavoitteena oleva kehittyvä alkeiskielitaito on juuri sitä – hyvä alku, mutta vielä selvän matkan päässä akateemisesta kielenkäytöstä. Sanastoa ja kielen rakenteita opitaan tietenkin monipuolisin menetelmin, koulussa ja vapaa-ajalla, mutta olisiko prosessia mahdollista tehostaa? Entä miten otetaan harppaus perussanastosta eri tiedonaloille ominaiseen kieleen?
Ratkaisua on haettu muun muassa kehittämällä ViLLE-oppimisjärjestelmään sähköisiä, automaattisesti arvioituja suomen kielen tehtäviä sekä valmistavan opetuksen että perusopetuksen nivelvaiheen tueksi. Tehtävistä saatava välitön palaute ohjaa oppilasta ja pelillisyys innostaa yrittämään uudelleen. Opettaja puolestaan saa tietoa oppilaan työskentelystä ja etenemisestä ohjelman tarjoaman analytiikan avulla.
Ensimmäiset materiaalit on pilotoitu tämän lukuvuoden aikana, ja kehitystyö jatkuu yhdessä pilotointiin osallistuneiden opettajien ja kuntien kanssa. Posterissa esitellään keskeisimmät sisällöt sekä pedagogiset vinkit materiaalin käyttöön.
Lisätietoa luotavista sisällöistä saa hankkeiden kotisivuilta sekä osoitteesta https://oppimisanalytiikka.fi.
Valmiit tehtäväkokonaisuudet ovat käytettävissä osoitteessa https://ville.utu.fi (vaatii käyttäjätunnuksen ja
sisäänkirjautumisen).