Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2023
-
Digiosaajaksi yhdessä oppien ja kokeillen- oppimisympäristö digitaitojen vahvistamiseen vammaistyöss
Keskikuru Sanna
-
Haluamme lukea opiskelijapalautteista, että oppiminen on huikean ihanaa!
Kuosa Kirsi
-
Koulun digitaalinen ensiapukaappi
Ilola Marianne
-
Innostu osaamismerkeistä
Sjöblom Merja
-
Posteri: Lukioiden aineenopettajien sijaisuudet, erityisopetus ja opinto-ohjaus online-opetuspalvelun kautta
Oksa Jukka
-
Digiä ja suomen kieltä vahvistamassa
Heininen Miia
-
Measuring of nurses´ clinical competence using digital software
Rasilainen Mervi
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Skididialogi: Kuuntele, älä luo ratkaisuja etukäteen!
Hanna-Maria Partanen
-
Uudet digipedataidot 0-100! täydennyskoulutusta opettajille
Koistinen Hanna
Posterin pdf-versio
Esitämme DigiGym -hankkeen tuloksia, joissa tuomme esiin osallistujia motivoivien digitaalisen yhteisöllisen ohjauksen ja digitaitojen harjoittelun mallien edellytyksiä työllisyyttä edistävässä työpajatoiminnassa.
Humanistinen ammattikorkeakoulu ja Valo-Valmennusyhdistys ry toteuttavat
yhdessä ESR-kehittämishanketta (1.10.2021-31.8.2023), jossa toiminta kohdistuu
digitaalisen yhteisöllisen ohjauksen ja digitaitojen valmennuksen mallien
kehittämiseen työllisyyttä edistävässä työpajatoiminnassa. Hanketta rahoitetaan
osana unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Kehittämistoimintaan
osallistuvat halutessaan työttömät tai työvoiman ulkopuolella
olevat 18–35-vuotiaat kuntouttavan työtoiminnan ja sosiaalihuoltolain
työtoiminnan osallistujat Valo-Valmennusyhdistyksen Jyväskylän yksikön
työpajatoiminnasta. Hankkeessa selvitetään: Millainen on kohderyhmää motivoiva
digitaalinen yhteisöllinen ohjausmalli? Miten innostaa kohderyhmää oppimaan
digitaitoja?
Toiminta on tavoittanut reilun vuoden aikana 60 osallistujaa. Toimintaa järjestetään ja kehitetään yhdessä osallistujien kanssa kuukausittain yhteiskehittämisen DigiBrunssi -tapahtumissa. Viikottaisissa workshopeissa harjoitellaan digitaitoja, jotka tukevat siirtymistä työelämään ja opiskeluun sekä mahdollistavat digitaaliseen yhteiskuntaan osallistumista. Tarvittaessa osallistujille tarjotaan yksilövalmennusta varmistamaan riittävät digitaidot hankkeen toimintaan osallistumiseen ja akuuttiin henkilökohtaiseen tarpeeseen esimerkiksi työnhakuprosessissa.
Digikuiluja ylittämään
Motivoivaa yhteisöllistä ohjausmallia ja digitaitojen oppimista kehittäessä on
havaittu digikuiluja niin työpajatoiminnan osallistujilla kuin heidän
ohjaajillaan. Kuilut muodostavat esteitä yhteisöllisten digitaalisten mallien
toteuttamiseen. Digikuiluja ovat a) käyttökuilu (välineiden käyttö, kaikille ei
ole pääsyä digilaitteisiin), b) käyttötapakuilu (erot digiosaamisessa,
välineiden käytön turvallisuus ja luotettavuus) c) heikko minäpystyvyys -kuilu
(uskomuksia tai arvioita omista kyvyistään suoriutua erilaisista tehtävistä) ja
d) digitaalisuuden hyödyntäminen -kuilu (kuinka ihmiset kykenevät saamaan
digivälineistä ja niiden välittämistä erilaisista palveluista hyötyä omaan
työhönsä ja elämäänsä.)
Tavoitteenamme on tunnistaa ja löytää keinoja kuilujen ylittämiseen. Jatkamme edelleen toimintaa, jotta saisimme lisää tietoa kuilujen ylittämisestä. Hankkeessa on noussut erityisesti tarve analysoida digitaalisuuden hyödyntämisen sekä heikon minäpystyvyyden muodostamia kuiluja. Kyseiset kuilut ovat merkittäviä tekijöitä motivaation kokemisessa digitaaliseen yhteisölliseen toimintaan osallistumiseen ja taitojen oppimiseen. Ohjaajilla korostuu erityisesti hyödynnettävyys -kuilun merkitys ja osallistujilla heikko minäpystyvyys.
Olemme havainneet, että digitaalisuuden hyödyntäminen sekä heikko minäpystyvyys kuilut tulevat erityisesti esiin
siirryttäessä yhteisöllisiin työskentelyn alustoihin. Olemme toiminnassa
käyttäneet esimerkiksi alustana Howspacea ja olemme kehittämässä omaa VR-ympäristöä AltSpaceen. Edellä mainituilla helppokäyttöisillä alustoilla pärjää laitteiden ja sovellusten hallinnassa
perusdigitaidoilla. Alustat vaativat
vuorovaikutuksen suunnittelua ja sen
mahdollisuuksien
omaksumista. Vuorovaikutuksen rakentuminen alustoilla edellyttää yhteisöllisen
työskentelyn taitoja ja taitoa muotoilla yhteisöllistä
toimintaa. Hyödynnettävyyden
kokemusta tukee, että ohjaajilla
on digitaalista kommunikointi-
ja vuorovaikutusosaamista toiminnan järjestämiseen
sekä digitaalista luovuutta.
Tulemme vielä syventymään keinoihin, miten kyseisiä osaamisia
voisi lisätä ja kehittää.
Osallistujat
taas tarvitsevat ohjaajilta
tukea heikkoon minäpystyvyyteensä alustoilla
toimimiseen. Heillä useimmilla on heikko minäpystyvyys sosiaalisista
taidoistaan ja kyvyistään toimia sekä suoriutua ryhmässä.
Minäpystyvyyden tukemisessa tarpeeksi nousee myös alustavasti havaittujen tulosten pohjalta kehittää edelleen yhteiskehittämistä kohderyhmälähtöisenä kehittämisen menetelmänä ja jatkaa vertaisuuden kokemusten merkityksen selvittämistä vertaisohjaajan käyttämisellä. Vertaisohjaaja kohderyhmään kuuluvana tuottaa toimintaa samassa haavoittuvassa asemassa oleville osallistujille. Vertaisohjaaja tuo esiin kohderyhmä näkökulmia koko tavoitteena olevan prosessin ajan syventäen yhteiskehittämisen otetta sekä mahdollistaa pitkäjänteisemmän kehittämisen kohderyhmän kanssa. Digikuilujen näkökulmasta vertaisohjaaja omalla esimerkillään ja toiminnallaan digitaalisessa ympäristössä mahdollistaisi kuilun kaventumisen ammattilaisten ja kohderyhmän välissä.
Edellytyksiä
Olemme hahmottaneet motivaatiota lisääviä edellytyksiä, jotka tulisi huomioida
työpajatoiminnassa yhteisöllisissä digitaalisen ohjauksen ja digitaitojen
oppimisen malleissa. Motivaatiota lisää riittävä ja monipuolinen
digitaitojen tukeminen. Toimintaa tulee järjestää matalalla kynnyksellä kuten
helposti saavutettavana ja avoimena kaikille. Toiminta on motivoivaa, kun siinä
hyödynnetään digitaalisuutta erilaisten oppimisympäristöjen ulottuvuuksissa. Toiminnassa
on merkityksellistä tunnistaa kertyvää osaamista ja arvioida toimintaa.
Yhteisöllisyyden ja osallisuuden toteutuminen motivoi osallistujia. Niiden
toteutuminen edellyttää, että tehdystä toiminnasta keskustellaan ja sitä
arvioidaan. Osallistujille tulee mahdollistaa osallistuminen toiminnan
suunnitteluun sekä pyrkiä tuottamaan yhdessä tekemällä myönteisiä tunteita,
yhteistä oppimista sekä jaettuja näkemyksiä.