-
Signaali - oppimisen ihanuutta lukiokoulutukseen
Lahti Aleksi
-
Kiusaamisen vastainen työkalu Google ympäristössä
Robert Bahr
-
Robotiikkaopetus, Riihimäen malli
Viitanen Reetta
-
Digiosaajaksi yhdessä oppien ja kokeillen- oppimisympäristö digitaitojen vahvistamiseen vammaistyöss
Keskikuru Sanna
-
Koulun digitaalinen ensiapukaappi
Ilola Marianne
-
Generation AI - tekoälysukupolven teknologiakasvatusta kehittämässä
Laru Jari
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Innostu osaamismerkeistä
Sjöblom Merja
-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
-
Digitaalisen ohjauksen ja digitaitojen harjoittelun mallien edellytyksiä työpajatoiminnassa
Kolehmainen Marjo
Oppilaitoksissa ja hankkeissa on tehty paljon työtä opetuksen ja ohjauksen digitalisaation edistämiseksi. Kehittäminen on ollut teknologiapainotteista ja se on keskittynyt olemassa olevan toiminnan tehostamiseen sekä erilaisista poikkeustilanteista selviämiseen. Toimintakulttuurin muutos ja lisäarvoa tuottavien prosessien mahdollistaminen vaatii kuitenkin muutoksen myös pedagogiikassa ja organisaation rakenteissa.
Oppilaitoksen digitalisaatio on kuin norsu, joka on syötävä pala kerrallaan. Kuka syö minkäkin palan?
Esittelemme EU:n DigCompOrg-viitekehyksen pohjalta laaditun suomenkielisen ThingLink-mallin, jota voi käyttää työkaluna oman oppilaitoksen digitalisaation jäsentämisessä. Malli auttaa hahmottamaan digitalisaation laajuuden ja vaikutuksen koko organisaatiossa ja se tukee siirtymistä prosessien ja tiedonkäsittelyn automatisoinnista oppilaitoksen systeemiseen muutokseen ja sen myötä toimintakulttuurin uudistumiseen. Näytämme lisäksi konkreettisen case-esimerkin ThingLink-mallin hyödyntämisestä.