Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Teknostressin hallinta lähi- ja etäopetustilanteissa
Mehtälä Saana
-
Verkkosimulaatio-opettaminen mahdollisuutena
Laitomaa Heidi
-
PODI - polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen
Maija-Liisa Laukkanen
-
SOTEALAN TULEVAISUUDEN OSAAMISTA YHTEISKEHITTÄMÄSSÄ ALUEEN TYÖELÄMÄTOIMIJOIDEN KANSSA
Kekäläinen Heli
-
Ei digihikeä vaan ammatillista näyttöön perustuvaa toiminallista osaamista!
Kamberg Sini-Charlotta
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun verkko-opintojaksojen laadun ja saavutettavuuden edistämisestä saadut kokemukset
Timonen Päivi
-
Teknologia renkinä opetuksen laadun parantamisessa
Tornberg Lea
-
Opinvoimala.fi:sta lisävirtaa opiskeluun
Luostarinen Aki
-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
-
Tule mukaan: Computational Thinking ongelmanratkaisutaitona perusopetuksessa
Markkanen Aleksi
- Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Ammatillinen oppilaitos: Opettajat
- Ammatillinen oppilaitos: Rehtorit ja johtajat
Esitysaineisto
Tule kuulemaan verkko-opintovalmennuksen (VOV) toteuttamisesta Stadin ammatti- ja aikuisopistossa!
Verkossa suoritettujen opintojen määrä on noussut huomattavasti viime vuosina. Stadin AO:ssa yksi haasteista on ollut saada opetushenkilöstö toteuttamaan korkealaatuisia verkko-opintoja. Moni ammatillinen opettaja katsoo, ettei oma kädentaitoja vaativa ala sovi opetettavaksi etänä tai verkossa, ei edes osin. Oppilaitostasolla opetushenkilöstölle on jaettu runsaasti teoriatietoa verkko-opintojen rakentamisesta, mutta jaettu tieto ei ole ollut riittävä kannuste päästä tavoiteltuun tasoon verkko-opintojen tarjoamisessa. Henkilöstöä tukevia toimivia käytänteitä ja esimerkkejä ei myöskään ole vielä tarpeeksi tarjolla.
Verkko-opintovalmennus vastaa tähän tarpeeseen tarjoamalla opettajille valmiin verkkokurssin, jonka avulla opetellaan teoriassa laadukkaan verkko-opintokokonaisuuden suunnittelua, kehittämistä ja toteuttamista. Tämän lisäksi opettajille tarjotaan henkilökohtaista ohjausta mentoroinnin avulla, jotta heillä on riittävä tuki kehittää omaa materiaalia. Mentoreina toimivat Stadin AO:n digipedatiimin asiantuntijat.
Verkko-opintovalmennusta on toteutettu jo kolme kertaa. Valmennusta on hiottu palautteiden perusteella. Pääsääntöisesti palaute on ollut erittäin positiivista. Malli on ollut niin toimiva, että se on otettu käyttöön myös VR-pedagogiikan jalkauttamisessa opetustyöhön.
Käytännön tuki eli henkilökohtainen mentorointi on lisännyt opettajien halua ja uskallusta lähteä suunnittelemaan ja toteuttamaan verkko-opintoja. Valmiita toteutuksia on jaettu mm. opettajatiimeissä ja kahdesti vuodessa järjestettävillä Digioppimisen messuilla.
Esityksessä käymme läpi verkko-opintovalmennuksen sisältöä, toteutustapaa ja palautteita valmennuksesta.