Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Suuret kielimallit oppimisen tukena: opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Korpimies Kai
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
H5P-työkaluilla verkkotehtäviä ja oppimateriaaleja
Laakso Matleena
-
PODI - polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen
Maija-Liisa Laukkanen
-
Verkkosimulaatio-opettaminen mahdollisuutena
Laitomaa Heidi
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun verkko-opintojaksojen laadun ja saavutettavuuden edistämisestä saadut kokemukset
Timonen Päivi
-
Ammatillisia sisältöjä etänä erityisopiskelijoille – riittävät digipedagogiset taidot opettajille
Oksanen Karolina
- Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Erityisopettajat
- Lukion opettajat
Kaupunkimme verkkolukion kehittämisen lähtökohtana on ollut halu tarjota opiskelijoille monipuoliset ja joustavat mahdollisuudet suorittaa lukio-opintoja. Olemme luoneet mallin, jossa kaupungin lukiolaiset voivat valita omien lukio-opintojensa lisäksi opintoja yhteiseltä kaupunkitarjottimelta yli 100 etä- ja yli 300 verkko-opintojaksosta. Tämä järjestely mahdollistaa opiskelijoille laajan kielitarjonnan, yhtenäiset kielipolut ja mahdollisuuden suorittaa syventäviä opintojaksoja kaikissa oppiaineissa.
Etä- ja verkko-opiskeluun liittyy kuitenkin myös haasteita. Olemme halunneet edistää opiskelijoiden yhdenvertaisia oppimismahdollisuuksia ja etä- ja verkko-opetuksen saavutettavuutta kehittämällä generatiivista tekoälyä hyödyntävää keskustelubottia, eli AI-tutorbottia. Bottia on opetettu eri oppiaineiden avoimilla oppimateriaaleilla ja opetussuunnitelmilla. Se toimii tietoturvallisessa pilviympäristössämme ja on integroitu digitaalisiin oppimisympäristöihimme.
AI-tutorbotin käytännön edut etä- ja verkko-opetuksessa ovat moninaiset. Ensinnäkin se tarjoaa opiskelijoille yksilöllistä tukea esimerkiksi ohjaamalla oikeiden tietolähteiden äärelle, helpottamalla tekstejä, auttamalla lukemisessa ja kirjoittamisessa sekä kääntämällä tekstit opiskelijan omalle äidinkielelle. Toiseksi se toimii opettajan apuna opetuskokonaisuuksien suunnittelussa, opetusmateriaalin ja tehtävien valmistelussa, eriyttämisessä ja palautteen antamisessa.
Olemme kehittäneet AI-tutorbottia yhteistyössä henkilöstömme ja opiskelijoidemme kanssa. Foorumiesityksessämme esittelemme käytännön esimerkkejä siitä, miten AI-tutorbottia on hyödynnetty eri oppiaineiden verkko-opintojaksoilla. Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan tulevaisuuden oppimisesta!