Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Teknostressin hallinta lähi- ja etäopetustilanteissa
Mehtälä Saana
-
PODI - polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen
Maija-Liisa Laukkanen
-
Tule mukaan: Computational Thinking ongelmanratkaisutaitona perusopetuksessa
Markkanen Aleksi
-
SOTEALAN TULEVAISUUDEN OSAAMISTA YHTEISKEHITTÄMÄSSÄ ALUEEN TYÖELÄMÄTOIMIJOIDEN KANSSA
Kekäläinen Heli
-
Teknologia renkinä opetuksen laadun parantamisessa
Tornberg Lea
-
Opinvoimala.fi:sta lisävirtaa opiskeluun
Luostarinen Aki
-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
-
Pelikasvatus 6.-9. luokkalaisten oppimisen tukena
Järvenpää Timo
-
Verkkosimulaatio-opettaminen mahdollisuutena
Laitomaa Heidi
- Ammattikorkeakoulu: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Ammattikorkeakoulu: Opettajat
- Yliopistot: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjotin mahdollistaa vuodesta 2024 alkaen erityisesti jatkuville oppijoille osaamisen kehittämismahdollisuuksia kaikkien suomalaisten korkeakoulujen koulutustarjonnan avulla. Koulutusten laadun tueksi Digivisio 2030 –hankkeessa on luotu Digipedagogiikan laatukriteerit ja digipedagogiikan koulutuksia, joita korkeakoulut hyödyntävät parhaaksi katsomallaan tavalla sisäisissä prosesseissaan. Koulutukset on suunniteltu useamman korkeakoulun asiantuntijoiden yhteistyönä. Digipedagogiikan koulutusten tarkoituksena on tukea korkeakouluja laadukkaan Jatkuvan ja joustavan oppimisen koulutustarjonnan suunnittelussa ja toteutuksissa. Esityksessä kerrotaan digipedagogiikan koulutusten suunnittelun toimintamallista sekä esimerkkejä siitä, miten korkeakoulut ovat muokanneet digipedagogiikan koulutuksia omiin tarpeisiinsa sopiviksi.
Koulutusten suunnittelu tehdään keskitetysti, mutta lokalisointi korkeakouluissa voi siis vaihdella. Koulutuksia on mahdollista toteuttaa myös yhteistyöverkostona esim. kieliryhmille, joihin yksittäisestä korkeakoulusta saataisiin vain muutamia osallistujia. Keskeisessä roolissa on korkeakoulujen perehdytys koulutussisältöjen käyttöön ja muokkaamiseen. Kaikki koulutusmateriaalit ovat CC-BY-SA4.0-lisenssillä käytettävissä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja sisällöt löytyvät mm. aoe.fi-palvelusta .
Digipedagogiikan koulutuksia on nyt valmiina kahdeksasta eri teemasta ja koulutusorganisaatiot voivat hyödyntää niitä tarpeisiinsa sopivalla tavalla. Tavoitteena on mahdollistaa opettajien sekä tukipalveluiden asiantuntijoiden itsenäinen opiskelu aiheen parissa, mutta myös yhteisöllinen ja ohjattu työskentely korkeakouluissa. Opettajien ja tukipalveluhenkilöstön osaamisen kehittämisen alkukartoituksen perusteella tiedämme, että oman työn kehittämiseen integroidut osaamisen kehittämisen tavat koetaan mielekkäiksi ja opettajan työn aikaresursseihin sopiviksi. Koulutusten keskitetyn suunnittelun ja hajautetun toteutuksen toimintamallia arvioidaan yhteistyössä mm. Digipedaverkoston ja Kouke-verkoston kanssa.
Valmiit ja suunnitteilla olevat digipedagogiikan koulutukset:
Oppimismuotoilu, pedagoginen käsikirjoitus ja ohjaus digitaalisissa ympäristöissä
Yhteisöllisyys ja vuorovaikutus digitaalisissa ympäristöissä
Arviointi digitaalisissa ympäristöissä
Modulaarisuuden toteuttaminen koulutusten suunnittelussa
Oppimisanalytiikka ja tekoäly oppimismuotoilun ja arvioinnin tukena
Saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden tukeminen jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen koulutustarjonnassa
Video som undervisningsmaterial och som inlärningsuppgift for studerande
Mitä on mikro-oppiminen?
Koulutustarjonnan kuvaaminen osaamisperusteisesti ja osaamistavoitteiden kirjoittaminen jatkuvalle oppijalle (valmis 2025)
MOOC:in suunnittelu ja toteutus (valmis 2025)
Oppijalähtöiset, käytettävät ja saavutettavat oppimisalustan mallipohjat opetuksessa (valmis 2025)
Mikrosisältöjen tuottaminen: laadukas mediatuotanto tiimityönä (valmis 2025)
Lähteet
Digipedagogiikan laatukriteerit 1.0. 2023. Digivisio 2030 –hanke. https://tt.eduuni.fi/sites/DIGIVISIO-digivisio2030/hanketoimisto/_layouts/15/WopiFrame.aspx?sourcedoc={284803C6-4356-41EC-A312-9A7FE8ABFD54}&file=Digipedagogiikan laatukriteerit 1.0 CC_BY_SA_4.0.pptx&action=default
Esiselvitys: Kansalliset verkko-opetuksen laatukriteerit. 2022. Digivisio 2030 –hanke. https://wiki.eduuni.fi/display/digivisio/Esiselvitys%3A+Kansalliset+verkko-opetuksen+laatukriteerit
Kansallinen korkeakoulujen jatkuvan oppimisen strategia. 2022. Opetus- ja kulttuuriministeriö. https://okm.fi/-/maailman-osaavimman-ja-sivistyneimman-kansan-kotimaaksi-korkeakoulujen-jatkuvan-oppimisen-strategia-pohjautuu-korkeakoulujen-tahtoon-uudistua-ja-uudistaa-yhteiskuntaa
Opettajien ja tukipalveluhenkilöstön osaamisen kehittäminen. 2022. Digivisio 2030 –hanke. https://wiki.eduuni.fi/pages/viewpage.action?pageId=272175491