-
Oppimismuotoilun työpaja
Laapio Isto
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Oppilas- ja opettajaportaalit osana sujuvampaa arkea
Mehtälä Karri
-
Pakopelikäsikirja - Ongelmia vai ratkaisuja?
Nenonen Sanna
-
Lukemisen uudet vaatteet – digitaalisuus lukutaitotyön kumppanina
Palola Elina
-
Kestävää energiaa, onnistunut STEAM-MOK
Kangas Vuokko
-
Digitaalinen lukutaito kodin ja koulun voimavarana
Lehtonen Daranee
-
Maker-käsityöpolku Vaasan mallin mukaan (eNorssi/FCLab)
Hiltunen Kasper
-
Koulujen ja huoltajien materiaalipankit
Juutinen Saara
-
Digitalisaation suuntaviivat - TVT-strategia Päijät-Hämeessä
Hanna-Maria Partanen
Foorumi on osa mahdollisesti ITK-päivillä pidettävää STEAM trackia.
Perusopetuksen STEAMissa painotetaan kaupungista riippumatta alakouluja, koska yläkouluissa aineopettajat ja LUMA-aineet huolehtivat osittain itsestään STEAM-tyylisestä opetuksesta. Tämä on kuitenkin usein harhaanjohtavaa, koska on pitkälti opettajasta kiinni, ottaako hän STEAMia opetukseensa.
STEAM-opetuksen varmistamiseksi yläkouluissa laajemmin me olemme pikku hiljaa alkaneet ajaa kaupunkiin sisään STEAM valinnaisainetta 8. ja 9. luokkalaisille. Suuremmassa kokonaisuudessa on useita etuja:
- Valinnaisainetta voi opettaa useampi opettaja, LUMAn lisäksi erityisesti kuvataide- ja käsityöopettajat.
- Valinnaisaine on helppo tapa verkostoitua samanmielisten opettajien kanssa. Myös oppilaiden yhteistyötä voi koordinoida kevyemmin koulujen välillä.
- Valmiita tuntisuunnitelmia ja opetusideoita jaetaan vapaasti opettajien kesken, mikä helpottaa tuntien suunnittelua. Mitään sisältöä ei kuitenkaan määrätä opetettavaksi. STEAM on käsitteenä niin laaja, että opettajalla on täysi pedagoginen vapaus toteuttaa valinnaisainetta.
- Olemme saaneet sovittua oppilaitosvierailuita, joihin kaikki valinnaisaineryhmät pääsevät halutessaan.
- Valinnaisaineryhmä on myös otollista kauraa osallistumaan kaupungin järjestämään STEAM-toimintaan.
- Erityttäminen ei ole koskaan ollut näin helppoa.
- Pikkulinnut ovat laulelleet, että valinnaisaine on suoraan lisännyt oppilaiden kiinnostusta hakeutua STEAM -henkisiin toisen asteen laitoksiin.
Ongelma ei ole vielä ratkaistu, mutta ratkaisumalli näyttää toimivan erinomaisesti. Ensi syksynä ryhmiä on kuusi kolmessa koulussa - koko ajan on tullut lisää.