-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Vantaudu digipedagogiikalle!
Nyqvist Maarit
-
Saavutettavan hybridiopetuksen työkalupakki
Keihäs Piia
-
Digitaalisen ohjauksen ja digitaitojen harjoittelun mallien edellytyksiä työpajatoiminnassa
Kolehmainen Marjo
-
Teamsin, Moodlen ja sharePointin yhdistäminen opetuksessa
Turunen Hannu
-
Digiosaajaksi yhdessä oppien ja kokeillen- oppimisympäristö digitaitojen vahvistamiseen vammaistyöss
Keskikuru Sanna
-
Skididialogi: Kuuntele, älä luo ratkaisuja etukäteen!
Hanna-Maria Partanen
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
-
Koulun digitaalinen ensiapukaappi
Ilola Marianne
Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen digitalisaatiostrategia on päivitetty keväällä 2022. Digitalisaatiostrategiassa on hyödynnetty muun muassa valtakunnallisia ja paikallisia varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmia, aiheen teoria- ja tutkimustietoa, sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön (2021) Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaa.
Digitalisaation kehittämisen tukena Lahden kaupungin varhaiskasvatuksessa työskentelee kolme vakituista varhaiskasvatuksen digiopettajaa. Digiopettajien tehtävänä on kehittää ja edistää varhaiskasvatuksen digitalisaatiota ja jalkauttaa digitalisaatiostrategiaa niin henkilöstön kuin lasten osaamisen kehittämisen näkökulmasta yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Digitalisaatiostrategian jalkauttamisen tueksi Lahden kaupungin varhaiskasvatuksessa on muun muassa tuotettu käytännönläheisiä ja helppokäyttöisiä materiaaleja varhaiskasvatuksen käyttöön.
Materiaaleja ovat:
- tavoitteet lasten ja henkilöstön digitalisaation kehittämiseksi ja keinoja niiden saavuttamiseksi
- digivuosikello
- digitaitopeli
- esiopetuksen digidiplomi
- kuukausittaiset digisanomat henkilöstölle
Yllä mainitut materiaalit muodostavat Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen digipedagogiikan materiaalipaketin, jotka kaikki nivoutuvat yhteen tukien toisiaan kokonaisuutena.
Esityksessä kerromme työnkuvastamme varhaiskasvatuksen digiopettajina sekä esittelemme henkilöstön työn tueksi valmistettuja materiaaleja ja niiden käyttöä varhaiskasvatuksen arjessa. Näistä materiaaleista esittelemme tarkemmin ryhmille suunnattua digitaitopeliä.
Ryhmän digitaitopeli on suunnattu 3-5-vuotiaille, mutta tehtäviä voi hyödyntää myös esiopetuksessa. Osa digitaitopelin tehtävistä on sovellettavissa alle 3-vuotiaiden kanssa tehtäväksi.
Digitaitopeli koostuu tulostettavasta materiaalista, jossa on pelialusta (liitteenä), tehtäväkortit sekä peliohjeet. Tehtäväkortit pitävät sisällään valmiita ja helposti toteutettavia tehtäviä digitaalisesta osaamisesta, medialukutaidosta ja ohjelmointiosaamisesta (yht. 21 tehtävää). Pelin ulkoasun värimaailmassa hyödynnetään Uudet lukutaidot –sivuston osaamisen kuvauksista tuttua värimaailmaa kokonaisuuden hahmottamisen helpottamiseksi.
Pelialusta on rakennettu mielikuvituksella höystetyn Lahden kaupungin mukautetun kartan ympärille ja digitaitoja harjoittavia tehtävärasteja on yhdistetty Lahden kaupungin suosittuihin kohteisiin tai nähtävyyksiin, kuten vesitorni ja Launeen perhepuiston leikkialue.
Peliä voi pelata ja soveltaa monella eri tavalla omassa lapsiryhmässä. Pelata voi esimerkiksi nostamalla kortteja numero- tai sekalaisessa järjestyksessä, lajitella kortit värien mukaan eri osa-alueisiin ja käyttää teemojen mukaan (esim. digivuosikellon pohjalta).
Pelin tehtävät ovat monipuolisia hyödyntäen varhaiskasvatussuunnitelman eri osa-alueita. Tehtävät sisältävät esimerkiksi liikunnallisia tai laitteettomia tehtäviä ja monet tehtävistä sopivat esimerkiksi odotustilanteisiin. Toisaalta tehtävissä on mahdollisuuksia ja ideoita isompiinkin projekteihin.
Pelialusta on tehty Thinglink –alustalle, jossa siihen on lisätty Lahden kaupunkiin ja sen nähtävyyksiin liittyviä kuvia muun muassa palolaitoksesta, kaupunginteatterista ja Lahden kaupungin satama-alueesta. Thinglink-alusta mahdollistaa lapsia osallistavan ja digitaitoja vahvistavan tavan tutkia sekä omaa kaupunkia, että peliin liittyviä tehtäviä ja antaa myös lisätietoa sellaiselle lapselle, jolle Lahden kaupunki ei vielä ole niin tuttu.