Digiaskeleet varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Hyvät käytänteet Oppimisympäristöt
Paikka: Esityssali 36 -
Puheenjohtaja: Arja Viteli
Ajankohta: 20.4.2023 15.45 - 16.15 (30 minuuttia)

Naams Tiia varhaiskasvatuksen opettaja  at Lahden kaupunki


Naams Tiia , varhaiskasvatuksen opettaja
Lahden kaupunki

Näppä Riikka , varhaiskasvatuksen opettaja
Lahden kaupunki

Syrjälä Maiju , varhaiskasvatuksen opettaja
Lahden kaupunki

 Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen digitalisaatiostrategia on päivitetty keväällä 2022. Digitalisaatiostrategiassa on hyödynnetty muun muassa valtakunnallisia ja paikallisia varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmia, aiheen teoria- ja tutkimustietoa, sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön (2021) Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaa.  

Digitalisaation kehittämisen tukena Lahden kaupungin varhaiskasvatuksessa työskentelee kolme vakituista varhaiskasvatuksen digiopettajaa. Digiopettajien tehtävänä on kehittää ja edistää varhaiskasvatuksen digitalisaatiota ja jalkauttaa digitalisaatiostrategiaa niin henkilöstön kuin lasten osaamisen kehittämisen näkökulmasta yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Digitalisaatiostrategian jalkauttamisen tueksi Lahden kaupungin varhaiskasvatuksessa on muun muassa tuotettu käytännönläheisiä ja helppokäyttöisiä materiaaleja varhaiskasvatuksen käyttöön.  

Materiaaleja ovat: 

- tavoitteet lasten ja henkilöstön digitalisaation kehittämiseksi ja keinoja niiden saavuttamiseksi 

- digivuosikello 

- digitaitopeli 

- esiopetuksen digidiplomi  

- kuukausittaiset digisanomat henkilöstölle 

Yllä mainitut materiaalit muodostavat Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen digipedagogiikan materiaalipaketin, jotka kaikki nivoutuvat yhteen tukien toisiaan kokonaisuutena. 

 

Esityksessä kerromme työnkuvastamme varhaiskasvatuksen digiopettajina sekä esittelemme henkilöstön työn tueksi valmistettuja materiaaleja ja niiden käyttöä varhaiskasvatuksen arjessa. Näistä materiaaleista esittelemme tarkemmin ryhmille suunnattua digitaitopeliä. 

 

Ryhmän digitaitopeli on suunnattu 3-5-vuotiaille, mutta tehtäviä voi hyödyntää myös esiopetuksessa. Osa digitaitopelin tehtävistä on sovellettavissa alle 3-vuotiaiden kanssa tehtäväksi.   

Digitaitopeli koostuu tulostettavasta materiaalista, jossa on pelialusta (liitteenä), tehtäväkortit sekä peliohjeet. Tehtäväkortit pitävät sisällään valmiita ja helposti toteutettavia tehtäviä digitaalisesta osaamisesta, medialukutaidosta ja ohjelmointiosaamisesta (yht. 21 tehtävää). Pelin ulkoasun värimaailmassa hyödynnetään Uudet lukutaidot –sivuston osaamisen kuvauksista tuttua värimaailmaa kokonaisuuden hahmottamisen helpottamiseksi.  

Pelialusta on rakennettu mielikuvituksella höystetyn Lahden kaupungin mukautetun kartan ympärille ja digitaitoja harjoittavia tehtävärasteja on yhdistetty Lahden kaupungin suosittuihin kohteisiin tai nähtävyyksiin, kuten vesitorni ja Launeen perhepuiston leikkialue 

Peliä voi pelata ja soveltaa monella eri tavalla omassa lapsiryhmässä. Pelata voi esimerkiksi nostamalla kortteja numero- tai sekalaisessa järjestyksessä, lajitella kortit värien mukaan eri osa-alueisiin ja käyttää teemojen mukaan (esim. digivuosikellon pohjalta).  

Pelin tehtävät ovat monipuolisia hyödyntäen varhaiskasvatussuunnitelman eri osa-alueita. Tehtävät sisältävät esimerkiksi liikunnallisia tai laitteettomia tehtäviä ja monet tehtävistä sopivat esimerkiksi odotustilanteisiin. Toisaalta tehtävissä on mahdollisuuksia ja ideoita isompiinkin projekteihin. 

Pelialusta on tehty Thinglinkalustalle, jossa siihen on lisätty Lahden kaupunkiin ja sen nähtävyyksiin liittyviä kuvia muun muassa palolaitoksesta, kaupunginteatterista ja Lahden kaupungin satama-alueesta. Thinglink-alusta mahdollistaa lapsia osallistavan ja digitaitoja vahvistavan tavan tutkia sekä omaa kaupunkia, että peliin liittyviä tehtäviä ja antaa myös lisätietoa sellaiselle lapselle, jolle Lahden kaupunki ei vielä ole niin tuttu.