-
Maker-käsityöpolku Vaasan mallin mukaan (eNorssi/FCLab)
Hiltunen Kasper
-
Robotiikkalainaamo - yritysten kanssa yhteistyössä
Aalto Anna-Reetta
-
Digitalisaation suuntaviivat - TVT-strategia Päijät-Hämeessä
Hanna-Maria Partanen
-
Koko koulu koodaa
Hämäläinen Hanna
-
Web-sovelluksen käyttöliittymän suunnittelu alakouluikäisten lasten kanssa
Tapola Mirva
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
iPad monipuolisesti ja luovasti
Koivumaa Simon
-
Pakopelikäsikirja - Ongelmia vai ratkaisuja?
Nenonen Sanna
-
Tekijänoikeustaitoja ulkona liikkuen
Löyttyniemi Mikko
-
Oppimismuotoilun työpaja
Laapio Isto
Esityksessä paneudumme kahteen yhteiskehitettyyn ja pilotoituun malliin, joissa tausta-ajatuksena on yhteisöllisyyden ja yhdessä tekemisen kautta tuoda yhtenäisen peruskoulun hengen mukaisesti ohjelmointioppiminen oppilaita ja henkilökuntaa osallistavaksi ja yhdistäväksi toiminnaksi, joka tarjoaa malleja OPS:n laaja-alaisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
CASE 1: Kaikki koodaa - koko koulun yhteinen digiviikko
Koulun yhteisen digiviikon perustana on koko koulun henkilöstön ja oppilaskunnan osallistaminen ja yhteisen hyvän rakentaminen.Digiviikko syntyy koko koulun yhteisen ideoinnin pohjalta. Se vastaa tarpeeseen rakentaa yhdenvertainen digiosaamisen jatkumo alkuopetuksesta yläluokille. Digiviikon suunnittelussa on hyödynnetty myös “Uudet lukutaidot” -kehittämishankkeen tavoitteita.
CASE 2: Yhdessä koodin oppimista - Seiskojen ja tokaluokkalaisten yhteisoppimista ohjelmoinnista
Oppilaat suunnittelivat, harjoittelivat ja toteuttivat ohjelmointioppimistunnit toiselle luokka-asteelle (tokaluokkalaiset seiskoille ja seiskat sitten tokaluokkalaisille). Suunnitelman tuloksena oppilaat tuottivat oppitunnin, jonka alkuun kuului laitteen esittelyä ja sitten erilaisia haasteita, joiden suorittamisessa järjestävän luokan oppilaat toimivat ohjaajina ja vinkkien antajina. Tokaluokkalaisten suunnitelmassa ohjelmointiin Indi-robottia ja seiskat suorittivat sillä haasteita ja seiskojen suunnittelemalla ohjelmointitunnilla käytettiin Micro:bit-laitteita.
Luokka-asterajojen ylittäminen, sisältöihin vaikuttamismahdollisuus ja laaja-alaiseen osaamiseen keskittyminen olivat oppilaille ja henkilökunnalle motivoivaa ja innostavaa ja esityksessä kuvaamme kuinka toimintaa ohjattiin, miten toteutukset sujuivat ja millaisiin haasteisiin päädyttiin.