Tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024 alkaa 17. huhtikuuta 2024 klo 9.30.00 +0300
LogTracker - Analytiikka oppijan ohjauksen tukena
Analytiikka Oppimisympäristöt
Aseta suosikiksi
Kohderyhmä:
  • Ammattikorkeakoulu: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit

Vihmalaakso Jarmo Erikoissuunnittelija  at Tampereen ammattikorkeakoulu


Sintonen Sanna , Erikoissuunnittelija, e-oppiminen
Tampereen ammattikorkeakoulu

Vihmalaakso Jarmo , Erikoissuunnittelija
Tampereen ammattikorkeakoulu

Opiskelijoiden jaksamisesta ja opintojen keskeytymisestä on oltu korkeakoulukentällä jo pidempään huolissaan. Mahdollisia ratkaisuja on etsitty oppimisanalytiikan keinoin. Tutkimalla dataa on havaittu, että opiskelijan keskeyttämisvaara näkyy opintohallinnon järjestelmässä liian myöhään. Haasteen ratkaisemiseksi Tampereen ammattikorkeakoulussa (TAMK) on etsitty keinoja tunnistaa keskeyttämisvaarassa olevia opiskelijoita aiemmin kuin mitä opintohallinnon järjestelmät kertovat. Opetuksen aikaista ajantasaista dataa kertyy eniten digitaalisesta oppimisympäristöstä eli Moodlesta ja tutkimusten perusteella opiskelijoiden keskeyttämisvaara näkyy Moodlen datassa paljon aiemmin kuin hallinnon järjestelmissä.

Posteri esittelee Moodleen kehitetyn työkalun, LogTrackerin, minkä tehtävänä on auttaa erityisesti opettajatuutoreita tunnistamaan tukea tarvitsevia opiskelijoita. TAMKin tietojenkäsittelyn opiskelijat toteuttivat Moodlen lisäosan ensimmäisen version loppuvuodesta 2022. Opiskelijoiden kehitystyön pohjalta jatkettiin ohjelmistokehitystä ja syksyllä 2023 aloitettiin työkalun pilotointi, joka jatkuu kevääseen 2024. Tulevaisuudessa LogTracker voi laajastikin käytössä oppijan ohjauksen tukena Moodlen käyttäjille.