-
Virtuaalitodellisuus opetuksessa, yhteistyö ja vuorovaikutus
Mattila Maria
-
Haastavia asiakaspalvelutilanteita virtuaaliympäristössä
Koponen Laura
-
Opetustoimen tietosuojan ABC
Anttila Natasa
-
Doctoral Consortium
Viteli Jarmo
-
Turvallisen tilan lukio -pakopelikokonaisuus
Sundelin Iris
-
Vopeka ja Jopeka varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen digiosaamisen arviointityökalut
Teppo Terhi
-
HYVÄ HOMMA! Työelämätaitoja toisen asteen opiskelijoille
Olkkonen Minna
-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
-
Näkökulmia ohjelmoinnin opetukseen ammatillisella toisella asteella
Avellan Tero
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
- Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Ammatillinen oppilaitos: Opettajat
- Ammatillinen oppilaitos: Rehtorit ja johtajat
Taitotalo ja Salpaus kehittivät yhdessä Suomen ensimmäisen VR-oppimisympäristön putkiasentajaopiskelijoille. Peli opettaa hahmottamaan putkentaivutuksen perusteet.
Ongelmana ja haasteena olivat putkikoulutuksessa käytettävän roskiin menevän kupariputken määrä ja sen hinnan nousu. Kupariputken määrää lähdettiin säästämään vaiheistamalla harjoittelu hankittavaan uuteen VR-sovellukseen ja sen jälkeen tapahtuvaan oikean putken kääntöön. VR-sovelluksen tarkoituksena on tuoda esiin työssä tarvittava teoria, laitteet ja käytännön harjoittelu.
Kun virtuaalista oppimisympäristöä käytetään ennen työsaliopetusta, alkuharjoituksissa syntyvä kupariputken hävikki vältetään. Virtuaalinen putkentaivutuspeli on hauska ja täysin uusi tapa oppia putkentaivutusta. Peliprojekti syntyi, kun Taitotalon talotekniikan kouluttajat pohtivat nykyaikaisia opetusmenetelmiä ja niiden käyttöönottoa.
– VR-peli vastaa työelämän tarpeisiin. Putkiasentajan ammattitaitoon kuuluu osata taivuttaa putkea, jotta valmiita osia ei aina tarvitse ostaa. Tämä tuo säästöä yritykselle, sanoo vuoden Taitotalossa putkiasentajia kouluttanut Mika Jumpponen.
Jotta ammatillinen koulutus vastaa elinkeinoelämän tarpeita, sen on oltava ajanhermolla. Mikan mukaan ammatillisen opetuksen pitää olla tulevaisuuslähtöistä. Virtuaalinen oppimisympäristö ei korvaa kädentaitoja tai työsaliopetusta, mutta se on kestävää kehitystä.
– Peli laskee säästetyn putken määrän ja hiilijalanjäljen, Mika sanoo.
Esityksen aikana kaikki kehityksessä mukana olleet kertovat omia kokemuksiaan yhteiskehityksestä. Esitys pidetään workshop-muotoisena, jolloin osallistujat pääsevät myös näkemään ja kokeilemaan miltä putkentaivutus VR-maailmassa tuntuu. Sovellukseen kerätään kehitysideoita ja sen seuraavan vaiheen jatkokehityksestä kiinnostuneita.