-
SOTEALAN TULEVAISUUDEN OSAAMISTA YHTEISKEHITTÄMÄSSÄ ALUEEN TYÖELÄMÄTOIMIJOIDEN KANSSA
Kekäläinen Heli
-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Teknostressin hallinta lähi- ja etäopetustilanteissa
Mehtälä Saana
-
Digi-ihana vaka ja esiopetus - digitaalinen digisuunnitelma
Väinä Annika
-
Turvallisen tilan lukio -pakopelikokonaisuus
Sundelin Iris
-
SELFIE - koulujen digitaalisen osaamisen itsearviointivälineen pilottikokemuksia
Heikki Laivamaa
-
Teknologia renkinä opetuksen laadun parantamisessa
Tornberg Lea
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa
Lahti Aleksi
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
- ICT järjestelmä- ja tukihenkilöt
- Lukion opettajat
- Perusaste/lukio: Rehtorit ja johtajat
Abitti koejärjestelmästä on muodostunut lukioiden tärkeä sähköinen koejärjestelmä myös kurssikokeisiin. Opiskelijoiden kannalta tämä on hyvää harjoitusta ylioppilaskoetta varten, jotta järjestelmän käyttöön muodostuu hyvä rutiini ja luottamus. Toisaalta olisi hyvä myös pystyä tekemään valvottuja kokeita myös kustantajien koepalveluissa ja muissa ympäristöissä.
Opettajille järjestelmän käyttö kurssikokeisiin voi olla haastavaa, koska järjestelmän käyttöön liittyy useita teknisiä asioita, joita kaikki opettajat eivät kenties koe hallitsevansa riittävästi. Usein syvällisempi tietämys koejärjestelmän käytöstä kertyy vain muutamille henkilöille oppilaitoksessa ja näin henkilöityy liikaa heihin. Tästä voi seurata ongelmia esim. sairastapauksissa tai henkilöiden vaihtaessa työpaikkaa.
Automatisoimalla kurssikokeiden rutiineja palveluksi, voidaan merkittävästi vähentää järjestelmän käyttöön liittyviä teknisiä haasteita. Sähköisten kokeiden pitämisestä tulee luonnollinen osa kursseja ja todellinen sähköinen työväline lukion arjessa. Opettajat hallitsevat kaikki kokeisiin liittyvät asiat yhden palvelun kautta ja palvelu huolehtii itse koetilanteeseen liittyvät tekniset rutiinit.
Käydään lävitse miten Abitti kokeita on käytetty niin kutsutussa tenttiakvaariossa. Käytännön kokemuksia sekä Lahdesta että Kauniaisista muun muassa yksittäisten kokeiden uusinnoista ja videovalvonnasta.
Keskustellaan myös tulevaisuuden valvotuista koetiloista ja esittelemme yhden mallin myös kustantajien kokeiden valvontaan, joka lisää mahdollisuuksia opettajille eri materiaalien käyttöönotolle ja silti luotettavalle valvotulle koeympäristölle.