Tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024 alkaa 17. huhtikuuta 2024 klo 9.30.00 +0300
Automatisoidulla kurssikoepalvelulla ja muilla koejärjestelyillä joustavuutta ja säästöjä lukioon
Hyvät käytänteet
Aseta suosikiksi
Kohderyhmä:
  • ICT järjestelmä- ja tukihenkilöt
  • Lukion opettajat
  • Perusaste/lukio: Rehtorit ja johtajat

Kela Minna kouluttaja  at Opinsys Oy


Kalliolehto Jukka , Lukioiden tietotekniikkakoordinaattori
Lahden kaupunki

Lehtola Joni , Matematiikan ja tietotekniikan opettaja
Kauniaisten kaupunki

Abitti koejärjestelmästä on muodostunut lukioiden tärkeä sähköinen koejärjestelmä myös kurssikokeisiin. Opiskelijoiden kannalta tämä on hyvää harjoitusta ylioppilaskoetta varten, jotta järjestelmän käyttöön muodostuu hyvä rutiini ja luottamus. Toisaalta olisi hyvä myös pystyä tekemään valvottuja kokeita myös kustantajien koepalveluissa ja muissa ympäristöissä.


Opettajille järjestelmän käyttö kurssikokeisiin voi olla haastavaa, koska järjestelmän käyttöön liittyy useita teknisiä asioita, joita kaikki opettajat eivät kenties koe hallitsevansa riittävästi. Usein syvällisempi tietämys koejärjestelmän käytöstä kertyy vain muutamille henkilöille oppilaitoksessa ja näin henkilöityy liikaa heihin. Tästä voi seurata ongelmia esim. sairastapauksissa tai henkilöiden vaihtaessa työpaikkaa.


Automatisoimalla kurssikokeiden rutiineja palveluksi, voidaan merkittävästi vähentää järjestelmän käyttöön liittyviä teknisiä haasteita. Sähköisten kokeiden pitämisestä tulee luonnollinen osa kursseja ja todellinen sähköinen työväline lukion arjessa. Opettajat hallitsevat kaikki kokeisiin liittyvät asiat yhden palvelun kautta ja palvelu huolehtii itse koetilanteeseen liittyvät tekniset rutiinit.


Käydään lävitse miten Abitti kokeita on käytetty niin kutsutussa tenttiakvaariossa. Käytännön kokemuksia sekä Lahdesta että Kauniaisista muun muassa yksittäisten kokeiden uusinnoista ja videovalvonnasta.


Keskustellaan myös tulevaisuuden valvotuista koetiloista  ja esittelemme yhden mallin myös kustantajien kokeiden valvontaan, joka lisää mahdollisuuksia opettajille eri materiaalien käyttöönotolle ja silti luotettavalle valvotulle koeympäristölle.