-
Pakopelikäsikirja - Ongelmia vai ratkaisuja?
Nenonen Sanna
-
Oppimiskulttuurin muutos yksilöllisestä yhteisölliseen oppimiseen
Virtanen Teemu
-
Robotiikkalainaamo - yritysten kanssa yhteistyössä
Aalto Anna-Reetta
-
Digitaalinen lukutaito kodin ja koulun voimavarana
Lehtonen Daranee
-
Teknisten ratkaisujen tuolla puolen - palvelumuotoilun hyödyntäminen digistudioiden kehittämisessä
Leiviskä Kimmo
-
Oppilas- ja opettajaportaalit osana sujuvampaa arkea
Mehtälä Karri
-
Koulujen ja huoltajien materiaalipankit
Juutinen Saara
-
Kestävää energiaa, onnistunut STEAM-MOK
Kangas Vuokko
-
Tunnista ja tue omaa osaamistasi digitaalisesti – työkaluja ja vinkkejä
Haapanen Emilia
-
Voice of korkeakoulu – Podcasteista kuulokulmaa oppimiseen
Vihmalaakso Jarmo
Tarua vai Totta - informaation- ja tiedon lukutaito osana demokratian kulmakiviä
Hyvät käytänteet
Paikka: AREENA-sali
-
Puheenjohtaja: Jarmo Viteli
Ajankohta: 6.10.2022 12.45 - 13.45
(1 tunti)
Viteli Jarmo
johtaja
at Tampereen Yliopisto
Miten meitä yritetään ohjailla disinformaation, manipuloitujen kuvien, diagrammien ja videoiden avulla? Onnistuuko se sinun tai oppilaidesi kohdalla?
Tähän ajankohtaiseen teemaan paneudutaan salaliittoteorioihin uponneiden tarinoiden kautta sekä esittämällä tutkimustuloksia siitä, ketkä ovat alttiita disinformaatiolle ja miten hyvin lapset ja nuoret osaavat arvioida ja tulkita erilaisia nettitekstejä ja diagrammeja.
Samalla pohditaan, miten tukea lasten ja nuorten kriittistä lukutaitoa ja esitellään, millaisia tutkimustuloksia on saatu kouluissa toteutetuilla kriittisen nettilukemisen interventioilla.
Mukana salaliittoteorioihin perehtynyt toimittaja ja tietokirjailija, tiedepääomaa Suomessa selvittänyt tutkija sekä lasten ja nuorten kriittisen lukutaidon tutkijoita.