-
Oppimiskulttuurin muutos yksilöllisestä yhteisölliseen oppimiseen
Virtanen Teemu
-
Oppilas- ja opettajaportaalit osana sujuvampaa arkea
Mehtälä Karri
-
Itsearviointityökalut tiedolla johtamisen sekä opettajien ja rehtoreiden oman reflektion välineinä
Tanhua-Piiroinen Erika
-
Pakopelikäsikirja - Ongelmia vai ratkaisuja?
Nenonen Sanna
-
Helsingin verkkolukio
Lähde Markus
-
Maker-käsityöpolku Vaasan mallin mukaan (eNorssi/FCLab)
Hiltunen Kasper
-
Digitaalinen lukutaito kodin ja koulun voimavarana
Lehtonen Daranee
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Korulauseita vai konkreettisia toimia - muutosvoimaa antirasistisista opetusmenetelmistä
Katto Leena
-
Lukemisen uudet vaatteet – digitaalisuus lukutaitotyön kumppanina
Palola Elina
Tarua vai Totta - informaation- ja tiedon lukutaito osana demokratian kulmakiviä
Hyvät käytänteet
Paikka: AREENA-sali
-
Puheenjohtaja: Jarmo Viteli
Ajankohta: 6.10.2022 12.45 - 13.45
(1 tunti)
Viteli Jarmo
johtaja
at Tampereen Yliopisto
Miten meitä yritetään ohjailla disinformaation, manipuloitujen kuvien, diagrammien ja videoiden avulla? Onnistuuko se sinun tai oppilaidesi kohdalla?
Tähän ajankohtaiseen teemaan paneudutaan salaliittoteorioihin uponneiden tarinoiden kautta sekä esittämällä tutkimustuloksia siitä, ketkä ovat alttiita disinformaatiolle ja miten hyvin lapset ja nuoret osaavat arvioida ja tulkita erilaisia nettitekstejä ja diagrammeja.
Samalla pohditaan, miten tukea lasten ja nuorten kriittistä lukutaitoa ja esitellään, millaisia tutkimustuloksia on saatu kouluissa toteutetuilla kriittisen nettilukemisen interventioilla.
Mukana salaliittoteorioihin perehtynyt toimittaja ja tietokirjailija, tiedepääomaa Suomessa selvittänyt tutkija sekä lasten ja nuorten kriittisen lukutaidon tutkijoita.