-
Innostavia työkaluja digitaitojen kehittämiseen ja tunnustamiseen - Osaamismerkkien uusi tuleminen
-
Käytännön esimerkkejä opetustoiminnan kehittämisestä
-
MeWet-koti monialaisten unelmien kohtauspaikkana
-
Oppimisanalytiikkaa STEM-aineissa
-
Omaopettajien kokemuksia etäajasta ja ajatuksia analytiikkatyökalun hyödyntämisestä etäohjauksessa
-
Yhteisopettamista verkossa: Kokemuksia monimuoto- ja verkkoryhmien viestintätaitojen opetuksesta
-
Tietotekniikka oppiaineeksi
-
Oppimisen olohuoneesta digitutorointiin - Uusia ratkaisumalleja arjen perustaitojen parantamiseksi
-
Etäopetuksen opit jatkokäyttöön
-
Päijät-Hämeen osaamismerkit – merkityksellistä laaja-alaista osaamista
Esityksessä kerrotaan yleisesti YK:n kestävän kehityksen 17 toimenpiteestä ja erityisesti koulutuksesta kestävän kehityksen näkökulmasta.
Esityksessä tuodaan esille tilannekuvaa ja esimerkkejä miten kestävän kehityksen periaatteita on sovellettu koulutuksessa.
Kansallisten indikaattorien mukaan koulutus ja osaamisen kehittäminen ovat Suomessa hyvällä mallilla: perusasteen suorittaneiden osuus on korkea, ja esimerkiksi kirjastopalveluiden käyttöaste on edelleen huipputasoa. Kuitenkin lukutaidon ja nuorten yhteiskuntataitojen kehitys on huolestuttavaa, ja tutkimus- ja kehittämismenojen osuus BKT:sta on laskenut. SDG4 koulutusta mittaavan indikaattorin kahdeksasta alamittarista kuusi osoittaa parasta mahdollista tilaa. Suomessa työtä on kuitenkin vielä elinikäisen oppimisen tukemisessa.
Maailmalla suomalaista koulutusjärjestelmää arvostetaan ja osaamista kuvattiin Suomen merkittäväksi vientivaltiksi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman arvoperustassa todetaan, että kestävän kehityksen välttämättömyys tulee tunnistaa ja sen mukaisesti tulee toimia.
Esimerkkinä käydään läpi Helsingin kaupungin kestävän kehityksen suunnitelmaa ja toteutumisen raporttia malliksi muillekin toimijoille.