Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2023
-
Saavutettavan hybridiopetuksen työkalupakki
Keihäs Piia
-
Yhteisellä digilennolla pedagogiikkaan!
Heli Hemilä
-
Yhteisopettajuus: yksilötoimijoista yhteistyökykyisiksi ammattilaisiksi
Ahonen Heini
-
Vantaudu digipedagogiikalle!
Nyqvist Maarit
-
Uudet digipedataidot 0-100! täydennyskoulutusta opettajille
Koistinen Hanna
-
Teamsin, Moodlen ja sharePointin yhdistäminen opetuksessa
Turunen Hannu
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Skididialogi: Kuuntele, älä luo ratkaisuja etukäteen!
Hanna-Maria Partanen
-
Yhteisöllistä oppimista fasilitointityökaluja ja tekoälyä hyödyntäen
Pauliina Venho
-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
Posterin pdf-versio
Pedagogisessa pakopelissä yhdistyvät oppiminen, pelillisyys ja ryhmässä toimiminen. Pelissä on ennalta määritellyt osaamistavoitteet, joiden toteutumista lopussa myös arvioidaan. Tehtävien vaikeustason ja loogisuuden
testaamiseksi pelin pilotoiminen opiskelijoilla on tärkeää.
Tavoitteena oli pilotoida proviisoriopiskelijoiden lukuvuoden 2021–2022 Projektityö-opintojaksolla suunnittelema ja toteuttama lääkkeen toimittamiseen, lääkehoitoon ja -neuvontaan sekä lääkityksen tarkistamiseen liittyvä pedagoginen pakohuone, Pakoteekki. Pilotoinnin tavoitteena oli saada tietoa tehtävien soveltuvuudesta kohderyhmälle sekä testata pelihuoneen ja pelin ohjaamisen toimivuutta.
Pilotointiin osallistui neljä neljän hengen ryhmää keväällä 2022. Osallistujat (n=16) olivat farmasian toisen vuosikurssin opiskelijoita, jotka olivat lähdössä ensimmäiselle opetusapteekkiharjoittelujaksolleen keväällä 2022. Jokaiseen pilottikertaan kuului varsinaisen pakohuonepelin lisäksi lyhyt alustus, jossa kerrottiin pelin taustatarina ja osaamistavoitteet sekä pelin jälkeen lyhyt loppukeskustelu osaamistavoitteiden toteutumisesta. Lopuksi osallistujilta kerättiin palaute sähköisellä kyselylomakkeella. Ohjaajina piloteissa toimivat Projektityö- opintojakson opiskelijat.
Kaikki pilottiryhmien opiskelijat olivat täysin tai jokseenkin samaa mieltä, että pakopelin käsikirjoitus oli toimiva ja pakohuone oli hyvin rakennettu ja motivoi pelaamaan. Pilottiin osallistujat olivat täysin tai jokseenkin samaa mieltä, että opiskelu pakopelin muodossa oli mieluisaa ja pakopelejä tulisi käyttää enemmän farmasian opinnoissa. Avoimissa vastauksissa moni opiskelija kertoi Pakoteekin vahvistaneen luottamusta omiin taitoihin ennen työelämäharjoittelujaksoa. 88 % opiskelijoista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä, että pakopelin ohjaaminen oli teknisesti onnistunutta. Pakoteekin tehtäviä muokattiin pilotointijakson aikana pilottiryhmien palautteen perusteella.
Pilotti auttoi Pakoteekin viimeistelemisessä kohderyhmälle sopivaksi. Pakohuonepedagogiikka ja pelillistäminen toimivat hyvin alalla tarvittavien taitojen ja työelämätaitojen opiskelussa. Opiskelijat kokivat opiskelun pakopelin muodossa mieluisaksi. Pakoteekki
aiotaan ottaa laajempaan opetuskäyttöön keväällä 2023. Pakoteekista on
jatkossa mahdollista kehittää uusia peliversioita sekä opiskelijoille
että täydennyskoulutuksena jo työelämässä oleville ammattilaisille.
Pakopelipedagogiikkaa voi hyödyntää kaikkien koulutusasteiden opetuksessa. Pedagogiset pakopelit tuovat oppimiseen motivaatiota, vaihtelua ja iloa. Kokeile ja innostu itsekin!