Tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2022 starts on 5. lokakuuta 2022 klo 10.00.00 +0300
EDUXR 2020 ja kuinka unelmista tuli arkea virtuaalitodellisuudessa
Etäopetus laajennettu- ja virtuaalitodellisuus Oppimisympäristöt tapahtumien järjestäminen virtuaalitodellisuudessa
Aseta suosikiksi
Paikka: Esityssali 23 -
Ajankohta: 6.10.2022 11.15 - 12.30 (1 tunti 15 minuuttia)
Kohderyhmä: Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat

EDUXR 2020 ja kuinka unelmista tuli arkea virtuaalitodellisuudessa
yliopistonopettaja  at Jyväskylän yliopisto / opettajankoulutuslaitos merja.juntunen@jyu.fi


Eskelinen Juha
Eskelinen Juha johtaja, digitalisaatio  at Tampereen Yliopisto juha.eskelinen@tuni.fi

Juntunen Merja
Juntunen Merja yliopistonopettaja  at Jyväskylän yliopisto / opettajankoulutuslaitos merja.juntunen@jyu.fi +358408054252

Laakkonen Ilona
Laakkonen Ilona asiantuntija  at JAMK / ammatillinen opettajakorkeakoulu ilona.laakkonen@jamk.fi

Mikkonen Toni
Mikkonen Toni suunnittelija  at POKE toni.mikkonen@poke.fi

Ouli Pekka
Ouli Pekka digitaalisten oppimisympäristöjen asiantuntija  at POKE pekka.ouli@poke.fi

Seppänen Jukka
Seppänen Jukka digitaalisten oppimisympäristöjen asiantuntija  at POKE jukka.seppanen@poke.fi

Toimintasessiossa tutustutaan XR-teknologioihin yhteisöllisten ja immersiivisten kokemusten mahdollistajana erilaisissa oppimistilanteissa ja virtuaalitodellisuuden tapahtumissa.

Kevättalvella 2020  alkanut poikkeustilanne, etäopetukseen siirtyminen ja erilaisten tapahtumien, kuten  ITK:n peruuntuminen, innostivat meitä EDUXR-tiiminä etsimään uusia teknisiä ratkaisuja niin työntekoon, oppimiseen kuin vapaa-ajallekin. Laajennettu todellisuus (XR) luo mahdollisuuden toisten ihmisten kohtaamiseen, yhteisölliseen työskentelyyn ja oppimiseen immersiivisissä, uppouttavissa, ympäristöissä. Tällaisia ratkaisuja on tarvittu ja tullaan edelleen tarvitsemaan ehkä enemmän kuin koskaan. EDUXR-tiimimme onkin järjestänyt useita laajennetun todellisuuden tapahtumia kuluneen vuoden aikana, ja kysyntä virtuaalitodellisuudessa järjestettäviin tilaisuuksiin tuntuu vain kasvavan.

EDUXR:n taustalla on Business Finlandin rahoittama “Laajenevat oppimisen todellisuudet” -hanke. Hankkeessa rakennamme laaja-alaista VR-toimijoiden verkostoa, jonka yhteisellä asiantuntemuksella syntyy kansainvälisesti merkittävää VR-teknologiaa ja oppimista yhdistävää osaamista, tutkimusta sekä uudenlaisia koulutuspalveluja ja -tuotteita.

Tämän toimintasession aluksi kerromme kokemuksiamme XR-tapahtumien tuottamisesta, toteuttamiseen tarvittavista kyvykkyyksistä ja teknologioista sekä kantapään kautta oppimistamme asioista. Kurkistamme myös laajennettuihin oppimisen todellisuuksiin: miten XR-teknologiat tukevat immersiivistä oppimista ja miten rakennetaan yhteisöllinen oppimisen maailma virtuaalitodellisuuteen. Aloituspuheenvuoron lopuksi esittelemme lyhyesti toimintapisteiden sisällön ja ohjeistamme yleisöä toimintasession kulusta sekä toimimisesta XR-kierroksilla.

Aloituspuheenvuoron (n. 15 min) jälkeen osallistujilla on mahdollisuus kokea kaksi erilaista virtuaalitodellisuuden maailmaa 15 minuutin mittaisilla opastetuilla XR-kierroksilla. Yhdessä XR-maailmassa voi kerrallaan vierailla 8-10 henkilöä. Jokaisen kierroksen jälkeen VR-laitteet desinfioidaan ennen seuraavia käyttäjiä. Toimintasession aikana on kolme 15 minuutin kierrosta molemmissa ympäristöissä, joten kaikkiaan opastetuille XR-kierroksille ehtii toimintasession aikana osallistua n. 60 henkilöä.

Virtuaalitodellisuuden kierrosten lisäksi osallistujat voivat toimintasession aikana vapaasti tutustua teknologiakumppaniemme XR-laitteiden ja -sovellusten valikoimaan ja testata erilaisia laitteita. Samalla on mahdollisuus keskustella EDUXR-tiimiläisten kanssa esimerkiksi oppimisesta ja tapahtumien järjestämisestä virtuaalitodellisuudessa tai maailmojen rakentamisesta virtuaalitodellisuuteen. Voimme myös yhdessä miettiä, mitä esittämiäsi haasteita XR-teknologioilla voisi tulevaisuudessa ratkaista ja mitä tarjottavaa laajennetuilla todellisuuksilla olisi juuri sinulle.

Toimintasession toiminnallinen osuus (n. 60 min) koostuu kolmesta rinnakkaisesta toimintapisteestä / aihekokonaisuudesta

  1. EDUXR 2020 - tapahtuman järjestäminen virtuaalitodellisuudessa
    (3x15 min opastettu kierros virtuaalitodellisuudessa, max. 10 hlöä / kierros)

    Kierroksella tutustutaan EduXR-tilaisuuksien ympäristöihin AltspaceVR:ssa ja kerrotaan maailmojen rakentamisesta virtuaalitodellisuuteen.

  2. Yhteisöllinen oppiminen virtuaalitodellisuudessa
    (3x15 min kierros virtuaalitodellisuudessa, max. 10 hlöä / kierros)

    Kierroksella tutustutaan ammatillisen koulutuksen yhteisöllisiin oppimisen ympäristöihin virtuaalitodellisuudessa, ja päästään ohjatusti kokeilemaan erilaisten taitojen harjoittelua XR-ympäristöissä.

  3. Yrityskumppanien toimintapiste (koko toimintasession ajan)
    Mahdollisuus  verkostoitua, jakaa kokemuksia ja kysellä neuvoja XR-teknologioihin ja niiden hyödyntämiseen liittyvistä asioista.