-
Digitaaliset oppitunnit opetuksen avuksi
Tomi Rautaoja
-
Automatisoidun digitaalisen osaajakoulutuksen pedagogiset ratkaisut
Soininen Tiina
-
Suomen kielen sanastoa sähköisessä ympäristössä
Enges Petra
-
Oppimisanalytiikka ammatillisessa koulutuksessa
Janne Turtiainen
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Pedagoginen Delfoi aavistelee tulevaisuuksia
Tikkanen Jukka
-
Haluamme lukea opiskelijapalautteista, että oppiminen on huikean ihanaa!
Kuosa Kirsi
-
Yhteisopettajuus: yksilötoimijoista yhteistyökykyisiksi ammattilaisiksi
Ahonen Heini
-
Digiosaava.fi edistää ammatillisen koulutuksen digitalisaation osaamista ja johtamista
Mäentausta Miia
-
Innostu osaamismerkeistä
Sjöblom Merja
Oppimisanalytiikka on vakiinutunut osa koulutuksen kehittämistä ja sen määritelmästä on laaja yhteinen näkemys. Alan kehittyessä siihen liittyvien termien ja alalajien kirjo on kasvanut. Oppimisanalytiikan menetelmät, tavoitteet ja järjestelmät haastavat toimijoita moninaisuudellaan.
Oppimisanalytiikka kokoaa yhteen opettajia, oppijoita, opintojen ohjaajia, tutkijoita, opintohallintoa ja järjestelmien toimittajia. Yhteisen ymmärryksen luominen ja yhteistyö edellyttävät yhteisiä termejä. Jotta eri tahot pystyvät jatkossakin keskustelemaan keskenään, on tärkeää että kieli ja käsitteet ovat yhteisiä. Esitys käy läpi valmisteilla olevaa oppimisanalytiikan sanastoa. Yleisöä osallistetaan kertomaan näkemyksensä termien ymmärrettävyydestä ja selkeydestä.
Oppimisdata, koulutustoiminnan analytiikka, adaptiivinen oppimateriaali, automaattinen päätöksenteko... Oppimisanalytiikan sanasto on monimuotoista ja laajentuu käytön laajentuessa. Tule miettimään yhdessä oppimisanalytiikan keskeisiä termejä ja niiden määritelmiä.
Esitys pohjautuu Oppimisanalytiikkajaoston käynnissä olevaan sanastotyöhön. Sanastossa määritellään oppimisanalytiikan ydinkäsitteitä osaksi opetus- ja kulttuuriministeriön opetus- ja koulutussanstoa (OKSA). Sanasto pyrkii tukemaan opetuksen palveluiden kehittämistä sekä ihmisten välistä viestintää selventämällä käsitteiden määritelmiä.
Esityksen järjestää Oppimisanalytiikkajaosto. Jaosto on kansallinen yhteistyöelin, joka tukee oppimisanalytiikan yhteentoimivuutta ja kehittymistä sekä seuraa oppimisanalytiikan lainsäädännön kehittymistä.