-
Maker-käsityöpolku Vaasan mallin mukaan (eNorssi/FCLab)
Hiltunen Kasper
-
Paikkatieto toiminnallisen ja digitaalisen opetuksen tukena, case: Ympäristökokemus-haaste
Jantunen Riikka
-
Koko koulu koodaa
Hämäläinen Hanna
-
Koskettavat kohtaamiset oppimisympäristöissä jatkossa
-
Lukemisen uudet vaatteet – digitaalisuus lukutaitotyön kumppanina
Palola Elina
-
Opintojaksojen uudet vaatteet – tilkuilla ja asusteilla tuunaten moderniksi tuotteeksi
Lempinen Katja Katja
-
Digital self-assessment - A roadmap to student engagement
Pirkko Ala
-
Digitaalisen yhteistyön uudet aatteet
Taatila Minna
-
Itsearviointityökalut tiedolla johtamisen sekä opettajien ja rehtoreiden oman reflektion välineinä
Tanhua-Piiroinen Erika
-
Pakopelikäsikirja - Ongelmia vai ratkaisuja?
Nenonen Sanna
Miten pienten lasten ohjelmointiosaamista voi tukea ilman laitteita? Kuinka yhdistää lasten luova tarinankerronta ohjelmoinnilliseen ajatteluun?
Espoon suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa on kehitetty varhaiskasvatusikäisten lasten ohjelmointiosaamista osana opetus ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Uudet lukutaidot -kehittämishanketta. Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman hyvän pedagogisen toiminnan kuvauksiin pohjaten espoolaisissa varhaiskasvatusyksiköissä on kehitetty toimivia käytäntöjä, joilla varhaiskasvatusikäisten lasten ohjelmointiajattelua voidaan tukea pääasiassa ilman laitteita. Esittelemme parhaita ohjelmointiosaamisen oivalluksia ja pedagogiikkaa sen takana.
Ohjelmointiosaamisen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa rakentuu toiminnallisten, leikillisten tehtävien ja luovien kokeilujen kautta. Ohjelmoinnilliseen ajatteluun tarvitaan myös matikkapuhetta eli käsitteitä, joiden kautta lapsi voi luokitella, vertailla ja järjestää asioita. Monikielisessä toimintaympäristössä näiden käsitteiden vahvistaminen on erityisen tärkeää lapsen oppimisvalmiuksien tukemista. Matikkapuhe yhdistää kielitietoisen pedagogiikan matemaattiseen osaamiseen ja ohjelmointiajattelun kehittämiseen.
Ohjelmointiajattelua harjoitellaan Espoon varhaiskasvatuksessa muun muassa satukoodauksen kautta. Miten satu muuttuu, jos tapahtumat asetetaan eri järjestykseen, hahmojen ominaisuuden muuttuvat tai juonessa tapahtuu odottamaton käänne. Koodataan tutuista tarinoista uusia versioita ja luodaan omia digitarinoita. Satukoodaus yhdistää hauskalla tavalla ohjelmointiosaamista, medialukutaitoa ja digitaalista osaamista lasten luovuutta ja osallisuutta korostaen.