-
DigiLukiseula – luku- ja kirjoitustaidon digitaalinen arviointivälineistö luokille 1 - 9
Riikka Heikkilä
-
Työpaja Hololensien mahdollisuuksista ammattiopetuksessa
Heino Sami
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Digiosaava.fi tukee ammatillisen koulutuksen digitalisaation osaamista ja johtamista
Mäentausta Miia
-
Generation AI - tekoälysukupolven teknologiakasvatusta kehittämässä
Laru Jari
-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
-
Opettajan digitaalinen osaaminen on hyvinvointia sekä sosiaalisia ja korkean ajattelun taitoja
Räty-Záborszky Sinikka
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
Yliopistoissa on toteutettu erilaisia sähköisiä tenttejä koko kuluvan vuosituhannen ajan, ja pidempäänkin. Teknologiat ovat ehtineet tänä aikana kehittyä ja nykyisin on mahdollista toteuttaa sellaisia tenttejä, jotka vuosituhannen alussa eivät olisi onnistuneet. Yliopistoissa on toteutettu tenttiakvaariotenttien ja erilaisten sähköisten omakonetenttien lisäksi valtava määrä verkkotenttejä ja verkkotehtäviä erilaisilla ohjelmistoilla ja laitekokoonpanoilla. Jotkut tenttitoteutukset ovat kehittyneet vuosien aikana valtavirraksi ja muokkautuneet hyviksi käytännöiksi, kun taas toiset eivät ole ottaneet tuulta alleen, tai ovat jo vanhentuneita. Miksi näin on tapahtunut?
Kuluneiden vuosien aikana on toistuvasti palattu pohtimaan, että tenttimisen sijaan yliopistoissa tulisi monimuotoistaa arviointia ja siirtyä tenttimisestä pedagogisesti mielekkäämpiin arviointimenetelmiin. Tenttimiselle on kuitenkin yliopistoissa edelleen paikkansa eikä tenttiminen tule lähiaikoina loppumaan. Silti tentit, silloin kun niitä tarvitaan, kannattaa toteuttaa opettajille ja opiskelijoille mahdollisimman mielekkäällä tavalla, mihin sähköiset tentit usein tuovat joustoa ja muita lisäarvoja.
Esityksessä katsomme 20 vuoden aikajaksoa taaksepäin ja koostamme vuosien aikana suurissa yliopistoissa toteutettujen pilottien ja käyttöönottojen kokemuksista ideoita muillekin hyödynnettäväksi. Eri kokoisilla ja aloilla toimijoilla voi olla keskenään erilaiset kohderyhmät, tarpeet ja resurssit, jotka ohjaavat toteutuksen valintoja. Toivommekin mukaan osallistujia monenlaisista organisaatioista keskustelemaan ja jakamaan omia havaintojaan.