Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Haastavia asiakaspalvelutilanteita virtuaaliympäristössä
Koponen Laura
-
Virtuaalitodellisuus opetuksessa, yhteistyö ja vuorovaikutus
Mattila Maria
-
Putkentaivutuksen VR-sovellus
Mika Aaltonen
-
Digital Literacy and Digital Presence in Finnish Classrooms
Vallery Michael
-
Turvallisen tilan lukio -pakopelikokonaisuus
Sundelin Iris
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa
Lahti Aleksi
-
Doctoral Consortium
Viteli Jarmo
-
Opetustoimen tietosuojan ABC
Anttila Natasa
-
HYVÄ HOMMA! Työelämätaitoja toisen asteen opiskelijoille
Olkkonen Minna
-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
- Vocational institution: Experts, planners, supervisors, coordinators
- Vocational institution: Principals and leaders
- Vocational institution: Teachers
Kehitys lähti liikkeelle tarpeesta lisätä työelämänäkökulmaa osana ammatillisia opintoja. TAKKissa lähdettiin pohtimaan, millä ratkaisuilla olisi mahdollista tukea ja tehostaa työelämälähtöisyyttä entistä paremmin. Erityisesti opintojen alkuvaiheessa aitoihin työelämäympäristöihin tutustuminen on erittäin tärkeää, eikä tämä aina toteudu riittävällä laajuudella. Virtuaaliset simulaatio-oppimisympäristöt ovat yksi konkreettinen tapa lisätä mahdollisuuksia työelämäympäristöihin tutustumiseen, etenkin opintojen alkuvaiheessa.
Oppiminen ammatillisessa koulutuksessa on hyvin
työelämälähtöistä ja opiskelijoilla ei välttämättä ole heti suoraan valmiuksia
harjoitella aidoissa työympäristöissä. Niukkenevat ohjausresurssit työelämässä
hyötyvät, kun opiskelijalla on mahdollisuus harjoitella etukäteen taitoja ja
toimintaa työelämää vastaavissa ympäristöissä. Tähän tarpeeseen vastaa hyvin
simulaatioympäristöt.
Työelämälähtöisyyden
lisäämiseksi TAKK kehitti yhteistyössä 3DBearin kanssa virtuaalisia
oppimisympäristöjä sosiaali- ja terveysalalle, sähköalalle sekä autoalalle.
Alat valikoituivat koulutusalojen tarpeiden kartoituksella. Havaittiin, että
esimerkiksi sote-alalla työssäoppimisjakson aika ei riitä siihen, että
asiakasta oppisi tuntemaan riittävän hyvin ja keräämään riittävästi tietoa
syvällisen hoitosuunnitelman tekemistä varten. Tähän lähdettiin ratkaisua
simulaatioympäristön avulla.
TAKKissa virtuaaliset oppimisympäristöt on alusta
alkaen nähty lisäarvoa tuovana ja oppimista tukevana, eikä tarkoitus ole
korvata oikean tekemisen merkitystä esim. kädentaitoaloilla. Virtuaaliset
oppimisympäristöt tukevat mm. työvaiheiden omaksumista tarjoamalla
mahdollisuuksia lisätä toistojen määrää. Virtuaaliset oppimisympäristöt
mahdollistavat myös aitoon työ- ja toimintaympäristöön tutustumisen
tilanteessa, missä muuten on haastavaa päästä paikan päälle.
Ennen kehittämisprojektin aloittamista oppilaitoksessa kartoitettiin koulutusalojen tarpeet ja mahdollisuudet VR ympäristöjen kehittämisen osalta. Kohdealoiksi valikoituivat ne alat, joilla VR ympäristöjen koettiin aidosti tuovan lisäarvoa. Tässä tapauksessa kohdealat olivat sote, sähköala sekä autoala. Jo virtuaalisten oppimisympäristöjen suunnitteluvaiheessa pohdittiin, miten VR ympäristöt integroidaan pedagogisesti osaksi muuta opetusta, jotta kokonaisuus on selkeä ja looginen ja ympäristöt tukevat opetusta parhaalla tavalla.
TAKKin sotealan keississä hyödynnettiin myös 3D-tilaa virtuaalisen hoitosuunnitelmapalaverin pitämiseen. Tällöin virtuaalinen kokemus on entistä aidompi, kun opiskelija pääsee käytännössä avatarina osallistumaan palaveriin, mihin hän ei työelämässä pystyisi tekemään. Tässä korostuu myös opiskelijoiden yhteistyö, kun he pääsevät yhdessä pohtimaan hoitosuunnitelmaa.
Autoalalla puolestaan vianhaun simulaatioympäristössä opiskelijat pääsevät läpikäymään koko vianhakuprosessin eri vaiheineen, mihin pääsee harvoin mukaan työelämässä oppimisen jakson aikana.VR ympäristöjä kehitettiin yhdessä TAKKin kouluttajien kanssa. Kouluttajien osallistuminen ja omistautuminen kehitykselle varmistaa, että VR-ympäristöjen kehitys aidosti jalkautuu oppilaitokseen ja sisällöt tulevat opetuksen aktiiviseen käyttöön. Kehittämisprojektissa tärkeää oli myös opiskelijoiden näkemykset ja palautteet. Opiskelijoilta kerättiin palautetta ja ympäristöjä kehitettiin sen mukaisesti. Erittäin tärkeänä kehittämisessä huomioitiin myös työelämän näkökulma. Erityisesti sote-alan keississä työelämän näkökulma korostui, kun virtuaaliympäristön pohjaksi valikoitui tamperelainen tuetun asumisen yksikkö. Tällä pystyttiin lisäämään kiinnostusta vammaistyötä kohtaan, jossa hoitajapula on näkyvä.
Tässä esityksessä tuodaan esiin käytännönläheisiä esimerkkejä ja kokemuksia siitä, miten oppilaitoksessa on kehitetty virtuaalisia oppimisympäristöjä tukemaan työelämälähtöisyyttä ja tehostamaan opiskelijoiden ammatillista kehitystä.