Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
HYVÄ HOMMA! Työelämätaitoja toisen asteen opiskelijoille
Olkkonen Minna
-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
-
Doctoral Consortium
Viteli Jarmo
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Vopeka ja Jopeka varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen digiosaamisen arviointityökalut
Teppo Terhi
-
Näkökulmia ohjelmoinnin opetukseen ammatillisella toisella asteella
Avellan Tero
-
Putkentaivutuksen VR-sovellus
Mika Aaltonen
-
Virtuaalitodellisuus opetuksessa, yhteistyö ja vuorovaikutus
Mattila Maria
-
I Can DigIt!
Forsström Sampo
- Esiopetuksen henkilöstö
- Luokanopettajat
Esitysaineisto
Nopeasti digitalisoituvassa yhteiskunnassa digitaitoja sekä digitaalista- ja teknologista lukutaitoa tarvitaan yhä nuoremmalla iällä. ROBOKUMMI-tutkimus pyrkii luomaan ohjelmoinnin ja robotiikan oppimisen toimintamallia, jolla pystytään tukemaan näiden taitojen kehittymistä esi- ja alkuopetusikäisillä lapsilla. ROBOKUMMI-tutkimus on osa väitöskirjatutkimusta, joka tehdään Turun yliopistolle. ROBOKUMMI-tutkimuksessa vanhemmat oppilaat (4–6. luokkalaiset) opettavat erilaisia ohjelmoinnin ja robotiikan tehtäviä kummiluokilleen (0–2. luokkalaisille) pienryhmissä. Lisäksi oppilaat kirjoittavat yhdessä oppimispäiväkirjan, jossa pohditaan tehtyjä robotiikka-aktiviteetteja.
Tutkimuksessa tutkitaan esi- ja alkuopetusikäisten lasten teknologisen lukutaidon kehittymistä ohjelmoinnin ja robotiikan oppimisessa. ROBOKUMMI-toimintamalli on osa Ilmajoen kunnan DIGIKUMMI-hanketta. DIGIKUMMI-hanke on kehittämishanke, jossa luodaan Ilmajoen kunnan esi- ja perusopetukseen yhtenäiset perusteet digitaalisten taitojen (digitaidot) oppimiselle ja opettamiselle. Tutkimus toteutetaan opetusinterventiona yhdessä ilmajokelaisessa alakoulussa. Esityksessä pureudutaan tutkimuksen alustaviin tuloksiin sekä ROBOKUMMI-toimintamalliin digitaitojen kehittämistä tukevana toimintatapana. Liitteenä tutkimuksen tiedote, josta löytyy tarkempia tietoja tutkimuksesta.