-
Oppilas- ja opettajaportaalit osana sujuvampaa arkea
Mehtälä Karri
-
Oppimismuotoilun työpaja
Laapio Isto
-
Digitaalinen lukutaito kodin ja koulun voimavarana
Lehtonen Daranee
-
Pakopelikäsikirja - Ongelmia vai ratkaisuja?
Nenonen Sanna
-
Hybridit työskentelytavat
Honkonen Kaisa
-
Koulujen ja huoltajien materiaalipankit
Juutinen Saara
-
Lukemisen uudet vaatteet – digitaalisuus lukutaitotyön kumppanina
Palola Elina
-
eNorssi/FCLab/Maker-käsityöpolku Vaasan mallin mukaan
Hiltunen Kasper
-
A learning environment for Internet reading in primary education
Erdmann Norbert
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
Esitysdiat
2000-luvun taidot ja laaja-alainen osaaminen sekä niihin vastaaminen tuovat
uudenlaisia haasteita koulumaailmaan. Digitalisaatio on muuttanut opettamista,
opiskelua sekä koulun ja kodin välistä yhteistyötä voimakkaasti kuluneiden
vuosien aikana. COVID-19 -pandemian myötä muuttunut koulujärjestelmän
toimintamalli edellyttää opettajilta kykyä mahdollistaa sidosryhmien toimintaa
digitaalisissa ympäristöissä, mm. digitaalisen oppilashallinnon, viestinnän,
etäopetusjärjestelmien, sähköisten oppimateriaalien ja oppilashuollon
järjestelmissä. Laajalle levinnyt erilaisten oppimisympäristöjen ja opetukseen
liittyvien hallinnollisten välineiden kirjo vaikuttaa opettajien työkuormaan ja
työnsujuvuuteen. Digitaalinen lukutaito koronapandemian jälkeen eli
DiLiPoCo-hankkeessa olemme halunneet tutkia, miten tämä tilanne on koettu, ja
löytää ratkaisuja tukemaan sekä opettajia, oppilaita että huoltajia
digitaalisen lukutaidon kehittämisen myötä. Hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen
määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19 –pandemian johdosta toteuttamia
toimia.
Tavoitteena on kehitettävien ratkaisujen avulla:
Parantaa opettajien työolosuhteita, vähentää työn kuormittavuutta ja mahdollistaa opettajien parempi keskittyminen opetustoimintaan.
Parantaa huoltajien ja opettajien mahdollisuuksia vaikuttaa digitaalisen lukutaidon kehittymiseen ja osaamisen laajenemiseen koulujärjestelmän palvelukokonaisuuden toimijoilla.
Rakentaa toiminnallinen työkalu digitaalisen lukutaidon arvioimiseen digitaalisten toimintaympäristöjen ympäristössä.
Lisätä perusopetuksen yhdenvertaisuuden toteutumista muuttuneessa toimintaympäristössä.
Toteutimme kevään 2022 aikana Tampereella olevassa pilottikoulussa kyselyt opettajille, oppilaille ja huoltajille. Kyseessä on iso n. 900 oppilaan yhtenäiskoulu, jossa on myös valmistavia ja erityisluokkia. Kyselyillä selvitettiin esimerkiksi koulun eri sidosryhmien tietoteknistä osaamista, käyttötapoja, asennetta, infrastruktuureja ja kehittämisen tarpeita. Kyselyjen pohjana käytettiin valtakunnallisia Opeka- ja Oppika-kyselyitä, sekä toista samassa kunnassa toteutettavaa huoltajakyselyä. Oppilas- ja huoltajakyselyjä muokattiin yhdessä pilottikoulun opettajien kanssa. Näin saimme sitoutettua opettajia enemmän oman koulun toimintaympäristön kehittämiseen. Huoltajakysely toteutettiin sekä suomeksi että englanniksi, jotta saimme huomioitua myös maahanmuuttajataustaiset huoltajat. Oppilaskyselyjä oli kolme eritasoista. Näin pyrittiin huomioimaan oppilaiden akateeminen, ikä- ja kehitystaso.
Alustavien tulosten mukaan kodit ovat olleet suhteellisen tyytyväisiä esim.
sähköiseen viestintään sekä monipuoliseen tietotekniikan hyödyntämiseen
opetuksessa. Opettajien ja oppilaiden digitaaliset taitotasot ja asenteet
vaihtelivat jonkin verran. Kehittämisen kohteita löytyi kaikkien kyselyiden
pohjalta useita. Näihin pyrimme löytämään ratkaisumalleja, jotka parantavat
sidosryhmien digitaalisia taitoja. Näiden pohjalta valmistuu sekä opettajille
että huoltajille sähköinen tukimateriaalialusta, joka tulee olemaan kaikille
avoin.
Tällä hetkellä kehittämistyö on vielä kesken, joten tutkimuksen ja
ratkaisujen laajempaa vaikuttavuutta on vaikeaa arvioida. Uskoisimme kuitenkin,
että hyötyinä tulevat olemaan esim. koulujen muuttuneet toimintatavat
digitaalisissa ympäristöissä konkreettisten työkalujen käyttöönoton myötä.