-
Lukemisen huikea ihanuus – monilukutaitoja digin avulla
Mattila Miikka
-
Uudet digipedataidot 0-100! täydennyskoulutusta opettajille
Koistinen Hanna
-
Digiosaajaksi yhdessä oppien ja kokeillen- oppimisympäristö digitaitojen vahvistamiseen vammaistyöss
Keskikuru Sanna
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Digitaalisen ohjauksen ja digitaitojen harjoittelun mallien edellytyksiä työpajatoiminnassa
Kolehmainen Marjo
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Koulun digitaalinen ensiapukaappi
Ilola Marianne
-
Teamsin, Moodlen ja sharePointin yhdistäminen opetuksessa
Turunen Hannu
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
Posterin pdf-versio
Skididialogilla rakennetaan yhteistä ymmärrystä lasten, nuorten ja aikuisten välillä tuomalla heidät yhteisen dialogin äärelle käymään keskustelua. Skididialogia käydään rakentavan keskustelun pelisäännöin ja tavoitteena on kuulla erilaisia ajatuksia sekä kokemuksia käsiteltävästä.
Skididialogi on Erätauko-keskusteluun pohjaava, lapsille ja nuorille suunnattu rakentavan keskustelun työkalu. Skididialogi toteutetaan Erätauko-keskustelulle tyypillisin elementein: osallistujat istuvat ringissä ja ovat keskustelussa tasavertaisessa asemassa toisiinsa nähden, keskustelua vetää koulutettu Erätauko-fasilitaattori ja kirjuri kirjaa anonyymisti dialogin kulkua. Skididialogissa osallistujina voi oppilaiden lisäksi olla myös opettajia, koulunkäynninohjaajia, koulunuorisotyöntekijöitä, kaupungin viranhaltijoita, päättäjiä ja / tai muita asiantuntijoita.
Skididialogissa lapset ja nuoret – niin hiljaisemmat kuin kovaäänisetkin – saavat tuoda esille omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan ajankohtaisista asioista. Skididialogin avulla vahvistetaan vuorovaikutus- ja dialogitaitoja.
Skididialogilla
annetaan aikaa aidon dialogin ympärille
lisätään ymmärrystä ja hyvinvointia
vahvistetaan yhteenkuuluvuuden tunnetta
kehitetään tunne- ja vuorovaikutustaitoja
luodaan yhdenvertainen tapa osallistua ja vaikuttaa.
Mitä lapset ja nuoret ajattelevat teemasta Oppimisen huikea ihanuus? Haastamme sinut mukaan Skididialogiin!
Skididialogi lisää mahdollisuuksiamme huomioida lasten ja nuorten omia ratkaisuehdotuksia arjen toimenpiteiksi. "Lapsia kuunneltava oikeasti, ajatukset voi olla aivan erilaisia, kuin itse edes ymmärtää." (Lainaus Skididialogiin maalisuussa 2022 osallistuneen kirjaamasta oivalluksesta.)