-
Kuinka muotoilet skenaariopohjaisia oppimiskokemuksia?
Mira Perämäki
-
Opettajan digitaalinen osaaminen on hyvinvointia sekä sosiaalisia ja korkean ajattelun taitoja
Räty-Záborszky Sinikka
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Uudet digipedataidot 0-100! täydennyskoulutusta opettajille
Koistinen Hanna
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Opettajan työn keventäminen digipedagogisella suunnittelulla
Monica Aejmelaeus
-
Työpaja Hololensien mahdollisuuksista ammattiopetuksessa
Heino Sami
-
Verkko-oppimismateriaalit osaamisen kehittämisessä
Heino Sami
-
DigiLukiseula – luku- ja kirjoitustaidon digitaalinen arviointivälineistö luokille 1 - 9
Riikka Heikkilä
HyFlex toteutus on opiskelijalähtöisestä näkökulmasta pedagogisesti muotoiltu multimodaalinen oppimiskokemus. Oppimistavoitteisiin pääsemiseksi opiskelijalle mahdollistetaan joustava osallistuminen erilaisten toteutusten ja hybridien oppimistapahtumien välillä. Hybridit vaihtoehdot voivat muodostua osallistumisesta oppimistapahtumaan fyysisesti läsnä, samanaikaisesti etänä läsnä tai eriaikaisesti verkossa. Opiskelija valitsee tarjolla olevista vaihtoehdoista oppimisstrategisten mieltymystensä ja/tai elämäntilanteeseensa pohjalta parhaiten soveltuvat ratkaisut. Joustavalla lähestymistavalla tuetaan opiskelijan oppimisstrategisia valintoja, autonomiaa ja oppimiseen sitoutumista. Myös oppimisympäristön joustavat ratkaisut ja tarkoituksenmukaisesti valittu teknologia-avusteisuus tukevat oppimista. HyFlex -toteutuksin moninaiset opiskelijat saavat paremmat valmiudet vastuunottamiseen oppimisestaan ja osaamisen kehittämisestään. Tietoinen valintojen tekeminen vahvistaa ymmärrystä omista oppimisstrategioista ja vahvuuksista.
Vaikka HyFlex -toteutuksin voidaan tukea moninaisten opiskelijoiden sitoutumista, riskeinä ovat hybridisti vaihtoehtoisten oppimistapahtumien yhdenmukaisuushaasteet erityisesti vuorovaikutuksen ja pedagogisen monipuolisuuden kannalta. Esimerkiksi teknologia-avusteinen osallistuminen etänä läsnä tai eriaikaisesti verkossa, tekee oppimistapahtumasta irtautumisen opiskelijalle houkuttelevaksi, ja opettajalle verkossa toteutuvan opetuksen pedagogisen suunnittelun haasteellisemmaksi. HyFlex -opetuksen suunnittelun pedagogisena haasteena on luoda opetukseen sosiaalista etäisyyttä vähentäviä vuorovaikutuksellisia osioita. Kuten fyysisesti läsnä toteutuvissa oppimistapahtumissa, niin myös verkossa toteutuvissa tulisi olla pedagogisia ratkaisuja tukemassa kurssikavereiden ja opettajien kanssa tapahtuvaa kanssakäymistä. Vuorovaikutushaasteiden lisäksi etänä läsnä ja eriaikaisesti toteutuvissa hybridivaihtoehdoissa on riski, että niissä ei ole osattu hyödyntää oppimiskokemuksia rikastavia digipedagogisia mahdollisuuksia.
Esittelemme erilaisia piloteissa testattuja vuorovaikutuksen rikastamiskeinoja ja digipedagogisen monipuolistamisen keinoja, joilla HyFlex -toteutuksissa oppimistapahtumien yhdenmukaisuutta voidaan monipuolisesti edistää, etätiimien vuorovaikutusta vahvistaa ja opetuksen joustavuutta teknisesti tukea. Ratkaisut ovat osa Hybridiopetuksen ja -työskentelyn tavat ja taidot -hankkeessa koottuja hyviä käytänteitä, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi hybridiopetuksen ja henkilöstön hybridiosaamisen kehittämisessä.