Moodlen visualisointi saavutettavasti
Good practices Learning environments
Location: Esityssali 36 -
Chairperson: Ruotsalainen Hille
Time: 4/20/23, 12:45 PM - 1:15 PM (30 minutes)

Moodlen visualisointi saavutettavasti
Aejmelaeus Monica Digipedagogiikan asiantuntija  at Aejmelaeus Monica


Aejmelaeus Monica , Digipedagogiikan asiantuntija
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy

Gröndahl Hanna , Projektityöntekijä
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy

Tarkoituksena on vertailla vaihtoehtoisia tapoja esittää oppimismateriaalia ja kerätä tietoa opiskelijoiden osaamisen tasosta sekä opintojen edistymisestä. Organisaatiomme Moodle-työtiloissa käytetään paljon H5P-aktiviteetteja kuten Course Presentationia sekä Quizia. Huomasimme, että niissä on ongelmia saavutettavuuden kannalta sekä käytettävyydessä erityisesti mobiililaitteilla sekä vastausten tallennuksen luotettavuudessa. Course Presentationin ominaisuudet ovat melko suppeat ja esimerkiksi Quizien vastaukset tallentuvat epäluotettavasti arviointikirjaan. Keskitymme tässä myös Quizeihin, sillä niitä on usein integroituna Course Presentationeihin ja haluamme esittää niillekin korvaavan vaihtoehdon.

Microsoft Sway mahdollistaa visuaalisesti miellyttävien, saavutettavien sekä vuorovaikutteisten esitysten luomisen. Swayssa on sisäänrakennettuna helppokäyttöisyystyökalu, mikä helpottaa saavutettavan sisällön luomistaRuudunlukuohjelmat lukevat H5P:n Course Presentationeiden sisältöelementit väärässä järjestyksessä eikä Course Presentationissa ole työkalua, jolla sisältöelementtien lukemisjärjestystä voisi muokata. Lisäksi H5P-työkaluissa vaihtoehtoisten tekstien merkkimäärä on rajoitettu. Swayssa on sisäänrakennettu tekstin kuuntelumahdollisuus sekä videoihin saa closed captionit. Näitä ominaisuuksia ei ole H5P-aktiviteeteissa.
 

H5P-aktiviteetit ovat kuitenkin vahvemmin Moodle-integroituja ja teknisesti hieman helpompia käyttää. Swayn käytössä on enemmän välivaiheita. H5P-aktiviteettien kanssa tulee kuitenkin olla hereillä puutteiden osalta, jos haluaa tehdä saavutettavaa materiaalia. Upotettaessa H5P-elementtejä HTML-koodiin täytyy lisätä title-attribuutti eli sisällön kuvaus, jotta sisältöelementistä tulee saavutettava.

Swaylla luotuihin esityksiin voi myös upottaa esimerkiksi Microsoft Forms-kyselyitä, joita voidaan käyttää tehtävinä ja joiden avulla voidaan tallentaa tietoja opiskelijoiden edistymisestä. Näitä tietoja voi hyödyntää myös oppimisanalytiikassa. Esitykset on mahdollista upottaa Moodleen ja niitä voi myös vaivattomasti muokata jälkikäteen.

Sway toimii paremmin mobiililaitteella kuin H5P-elementit. Sway skaalautuu mobiililaitteille automaattisesti säilyttäen luettavuuden ja erilaiset toiminnallisuudet. H5P Course Presentationeita ei voi suositella käytettäväksi kännykällä, sillä käytettävyys kärsii huomattavasti eivätkä kaikki aktiviteetit sovellu kosketusnäytöille. Swayssa toimii automaattinen tallennus.

Verkko-oppimisympäristöä suunniteltaessa on tärkeää tunnistaa eri työkalujen mahdollisuudet ja rajoitteet. Valitsemalla oikeat työkalut saadaan teknisesti helppokäyttöinen ja saavutettava oppimisympäristö.