-
Web-sovelluksen käyttöliittymän suunnittelu alakouluikäisten lasten kanssa
Tapola Mirva
-
Digiterkkarit äitien tukena
Kukkonen Erika
-
Uusi verkkokurssi varhaiskasvattajille – kokemukset suunnittelusta, pilotoinnista ja käyttöönotosta
Maasalo Ida
-
Psykologisen turvallisuuden rakentaminen verkko-opintoihin
Mattila Johanna
-
Learning environment supporting new ways of learning, insights from user surveys
Peltonen Hannele
-
Kuinka valjastetaan digitalisaation tuomat mahdollisuudet, jotta jokainen oppilas onnistuu?
Ruusunen Emilia
-
Koulujen ja huoltajien materiaalipankit
Juutinen Saara
-
Opiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta
Nevaranta Matias
-
Digitsemppausta varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan!
Hemilä Heli
-
Tunnista ja tue omaa osaamistasi digitaalisesti – työkaluja ja vinkkejä
Haapanen Emilia
Saavutettavat palvelut ovat sellaisia, että niissä on otettu mahdollisimman monet erilaiset ihmiset ja erilaiset käyttötilanteet huomioon. Saavutettavuudella siis edistetään ihmisten yhdenvertaisuutta.
Vuonna 2019 voimaan tullut laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta eli digipalvelulaki velvoittaa erityisesti julkishallintoja ja viranomaistahoja tekemään verkkosivuistaan ja -palveluistaan saavutettavia. Vaikka laki velvoittaakin vain tiettyjä tahoja edistämään saavutettavuutta, muidenkin organisaatioiden tulisi kiinnittää palveluissaan siihen huomiota. Suomessa yli miljoona suomalaista tarvitsee saavutettavuuden huomioimisesta päivittäin, mutta lähes kaikille tulee elämässään tilanteita, joissa saavutettavuudesta on hyötyä. (Esimerkiksi auringon valo voi pimentää näyttöä, videon ääniä ei kuule hälyisässä tilassa tai stressi vaikeuttaa keskittymistä.)
Nykypäivänä erilaiset digitaaliset palvelut ovat isossa roolissa opetuksessa kaikilla kouluasteilla lapsista aikuisiin. Tuottamalla saavutettavia opetusteknologiaratkaisuja edistetään oppijoiden tasavertaista mahdollisuutta osallistua oppimiseen. Oppimismahdollisuuden esteenä ei saa olla heikentynyt kuulo, värisokeus, motoriset haasteet tai muut vastaavat vaikeudet.
Näemme, että saavutettavuuden merkitys tulee kasvamaan tulevina vuosina huomattavasti. Siksi oli mielenkiintoista selvittää, millä tasolla on saavutettavuuteen liittyvä osaaminen suomalaisten opetusteknologiakehittäjien keskuudessa. Halusimme selvittää, millaisia asenteita ja oletuksia kehittäjillä on saavutettavuuteen liittyen.
Tässä esityksessä esitellään saavutettavuuskyselyn ja -haastatteluiden tuloksia. Kysely on toteutettu kevään 2022 aikana ja siihen ovat vastanneet suomalaiset opetusteknologiaa kehittävät yritykset ja muuta tahot.