-
Oppilaitosjohdon digitaaliset mahdollisuudet -työpaja
Ruusunen Emilia
-
Koulujen ja huoltajien materiaalipankit
Juutinen Saara
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Web-sovelluksen käyttöliittymän suunnittelu alakouluikäisten lasten kanssa
Tapola Mirva
-
Digitalisaation suuntaviivat - TVT-strategia Päijät-Hämeessä
Hanna-Maria Partanen
-
iPad monipuolisesti ja luovasti
Koivumaa Simon
-
Kuinka valjastetaan digitalisaation tuomat mahdollisuudet, jotta jokainen oppilas onnistuu?
Ruusunen Emilia
-
Tekijänoikeustaitoja ulkona liikkuen
Löyttyniemi Mikko
-
Lukemisen uudet vaatteet – digitaalisuus lukutaitotyön kumppanina
Palola Elina
-
Psykologisen turvallisuuden rakentaminen verkko-opintoihin
Mattila Johanna
Virtuaalitodellisuus lukioissa. Olemme työskennelleet tämän syksyn ja erityisesti kevään Janakkalan, Lopen ja Hausjärven lukioiden kanssa ottaaksemme käyttöön eri aineiden opetuksessa virtuaalitodellisuuden. Kyseessä on opetushallituksen rahoittama hanke. Hanke lähti siis liikkeelle lukioiden yhteisestä kiinnostuksesta ottaa virtuaalitodellisuus mukaan opetukseen. Haluaisimme tulla ITK-messuille esittelemään hankkeen tuloksia ja meidän kokemuksia virtuaalitodellisuuden käyttöönottamisesta lukiossa. Hanke on edelleen menossa, ja tulee olemaan vielä päällä ITK-messujenkin aikaan. Hankkeessa käytetään myös 360-kameraa opetusmateriaalin tekoon. Tässä lähialueen lukioiden opetuksellinen yhteistyö tulee kokeiltavaksi muun kokemusten vaihdon ohella.
Esityksen asiasisällöt olisivat seuraavat:
Miksi käyttää VR:rää opetuksessa?
Virtuaalitodellisuus tuo vahvan vaihtoehdon elävöittää opetusta aivan uudella tavalla. Samalla tavalla kuin peleissäkin immersiivisyys ja interaktio VR:rässä ovat keskeisissä rooleissa. VR voi viedä oppilaat tilanteisiin, jotka eivät olisi muuten kuin simuloidusti mahdollisia esimerkiksi rahallisten kustannusten tai vaarallisuuden takia. Virtuaalitodellisuuden kautta aiheeseen tutustuminen voi olla hyvinkin innostavaa oppilaalle ja tukea tiedon rakentumista.
Mitä tulee ottaa huomioon kun hankkii VR-lasit lukioon?
Virtuaalitodellisuus on tällä hetkellä kallista, ja juuri oikeiden lasien löytäminen vaatii pohdintaa lasien käyttötarkoituksesta. Lisäksi on kysymys ohjelma-alustasta, käyttääkö Facebookin (Nykyinen Meta) omistamaa Oculus:ta vaiko Valven Steam:ia. Tärkeää on myös pohtia tilojen käytön ratkaisut, onko VR-laitteisto helposti siirrettävissä vai onko sillä oma luokkansa?
Esityksiä eri oppiaineiden VR:rän käytöstä.
Tässä osuudessa kävisimme läpi esimerkkejä, miten eri oppiaineet ovat hankkeessa keksineet käyttää laitteistoa. Tämä osuus on vielä meneillään, mutta lupaavia näkymiä on ollut biologian, kuvataiteen, historian, kemian, fysiikan, kielten ja äidinkielen oppiaineissa. Myös olisi ehkä mahdollista, esitellä itse opettajien omia kokemuksia, ehkä videon tai toisen esittelijän kautta.