-
Digitalisaation suuntaviivat - TVT-strategia Päijät-Hämeessä
Hanna-Maria Partanen
-
TVT-taitoja kehittävän oppimiprosessin suunnittelu
Hyyryläinen Heikki
-
Kurssikokeet lukioissa - yhdessä opettajien kanssa kehitetyt työkalut arjen sujuvoittamiseksi
Lahti Juha
-
Uusi varhaiskasvatuksen digitaalinen polku, lapsi tutkijana, AR ja VR maustein
Taru H
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
iPad monipuolisesti ja luovasti
Koivumaa Simon
-
Teknisten ratkaisujen tuolla puolen - palvelumuotoilun hyödyntäminen digistudioiden kehittämisessä
Leiviskä Kimmo
-
Robotiikkalainaamo - yritysten kanssa yhteistyössä
Aalto Anna-Reetta
-
Lukemisen uudet vaatteet – digitaalisuus lukutaitotyön kumppanina
Palola Elina
-
Koulujen ja huoltajien materiaalipankit
Juutinen Saara
Esityksessä tarkastellaan alakouluikäisten lasten tulkintoja web-sovelluksen käyttöliittymästä. Kyseessä olevan web-sovelluksen tavoitteena on lisätä alakouluikäisten lasten internet lukutaitoa. Tutkimuksen oletuksena on, että lapsille suunnatun sovelluksen käyttöliittymän on oltava lasten mielestä helppokäyttöinen ja oppimista edistävä. Ajatuksena on osallistaa lapset yhteiskehittämiseen tutkijoiden kanssa.
Aikaisemmat tutkimukset vittaavat siihen, että lapsen rooli suunnittelussa on ollut hyvin minimaalinen (Druin & Allison 2001) Tässä kehittämishankkeessa lapsille esitellään palapelimaisesti paperilla erilaisia käyttöliittymän osia ja lapset saavat tehdä itse paloista haluamansa käyttöliittymän. Palojen suunnitteluun tullaan käyttämään mielikuvitusta, jotta lapsilla olisi muitakin vaihtoehtoja kuin perinteiset painikkeet, värit ja fontit. Kokeilun avulla on tarkoitus selvittää, minkälaisista käyttöliittymäelementeistä lapset pitävät, kuinka paljon lasten suunnittelemat käyttöliittymät poikkeavat suositusten mukaisista käyttöliittymistä ja säilyykö lasten suunnittelemissa käyttöliittymissä käytettävyys.