Webinaaritallenne 25.2.2025
Timo Järvenpää
matematiikan ja fysiikan opettaja, Vantaan kaupunki
Kimmo Leinonen
yrittäjä
Pelimaailma ja e-urheilu ovat kasvattaneet ilmiönä suosiotaan merkittävästi viime vuosina. Meidän on hyväksyttävä, että pelaaminen on kiinteä osa nuorten maailmaa. Ilmiön yleistyessä meidän on hyvä myös perusopetuksen puolella etsiä keinoja olla mukana ohjaamassa nuoria toimimaan pelimaailmassa positiivisesti.
E-urheilu on maailmanlaajuisesti kasvava ala. Enää pelaaminen eli gaming ei ole pelkkä harrastus, vaan se tarjoaa töitä yhä useammalle esimerkiksi ammattipelaamisen, pelinkehittämisen ja sisällöntuottamisen muodossa. Pelaaminen ja e-urheilu tarjoavat oppilaille mahdollisuuksia kehittää kriittistä ajattelua, ongelmanratkaisua ja STEM-taitoja. Peleissä pelaajat joutuvat tekemään nopeita päätöksiä ja sopeutumaan tilanteisiin, mikä parantaa ongelmanratkaisukykyä. Lisäksi tiimipohjainen pelaaminen ja e-urheilu edistävät viestintää ja yhteistyötä, kun oppilaat tekevät yhteistyötä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Nämä kokemukset tukevat myös sosiaalisten taitojen, kuten konfliktien ratkaisun ja johtajuuden, kehitystä. Pelit voivat herättää kiinnostusta teknologiaan ja tieteeseen ja tarjoavat monipuolista, vuorovaikutteista oppimista luokkahuoneessa.