Webinaaritallenne 24.9.2024
Ville Arvio, matematiikan lehtori, IT-instituutti, JAMK
Panu Ojala, lukion matematiikan lehtori, Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulun lukio
Generatiivista tekoälyä voidaan käyttää korkeakoulu- ja lukiomatematiikan opetuksessa esimerkiksi kielten kääntämisen ja parantamiseen sekä ohjelmoinnin apuna.
Ville Arvio kertoo generatiivisen tekoälyn soveltumisesta luonnollisten kielten kääntämiseen matematiikan korkeakouluopetuksessa. Miten sujuvasti suomenkieliset ohjetekstit ja diat saadaan käännettyä englanniksi tai muulle kielelle? Entä kuinka voidaan parantaa oppituntimateriaalien ja ohjeistusten kieliasua ymmärrettävyyttä ja selkeyttä generatiivisen tekoälyn avulla?
Panu Ojala kertoo, miten lukion pitkän matematiikan kursseilla voi hyödyntää tekoälyä ohjelmoinnin opiskelussa. Mitä tekoäly tekee opiskelijan puolesta? Entä miten saada tekoälyn tuottamista ohjelmakoodeista kaikki pedagoginen hyöty irti? Tekoälyn tuottamia ohjelmakoodeja voi käyttää ohjelmoinnin oppimisen apuna, mutta toisaalta vaarana on, että tekoäly laatii vastaukset kokonaan opiskelijan puolesta.
Webinaariesityksessä esitellään tekoälyn käyttöä matematiikan opetuksen ja oppimisen apuna. Esityksessä käytettäviä työkaluja ovat muun muassa DeepL, GPT-4o ja Claude 3.5 Sonnet.
Webinaarin aikana jaettuja linkkejä