Putkentaivutuksen VR-sovellus

ITK-workshop

ITK-workshop: Putkentaivutuksen VR-sovellus
Vapaa
Myynnit loppuvat 16.04.2024 23.59.59
Määrä

Taitotalo ja Salpaus kehittivät yhdessä Suomen ensimmäisen VR-oppimisympäristön putkiasentajaopiskelijoille. Peli opettaa hahmottamaan putkentaivutuksen perusteet.

 
 

Ongelmana ja haasteena olivat putkikoulutuksessa käytettävän roskiin menevän kupariputken määrä ja sen hinnan nousu. Kupariputken määrää lähdettiin säästämään vaiheistamalla harjoittelu hankittavaan uuteen VR-sovellukseen ja sen jälkeen tapahtuvaan oikean putken kääntöön. VR-sovelluksen tarkoituksena on tuoda esiin työssä tarvittava teoria, laitteet ja käytännön harjoittelu. 

Kun virtuaalista oppimisympäristöä käytetään ennen työsaliopetusta, alkuharjoituksissa syntyvä kupariputken hävikki vältetään. Virtuaalinen putkentaivutuspeli on hauska ja täysin uusi tapa oppia putkentaivutusta. Peliprojekti syntyi, kun Taitotalon talotekniikan kouluttajat pohtivat nykyaikaisia opetusmenetelmiä ja niiden käyttöönottoa.

– VR-peli vastaa työelämän tarpeisiin. Putkiasentajan ammattitaitoon kuuluu osata taivuttaa putkea, jotta valmiita osia ei aina tarvitse ostaa. Tämä tuo säästöä yritykselle, sanoo vuoden Taitotalossa putkiasentajia kouluttanut Mika Jumpponen.

Jotta ammatillinen koulutus vastaa elinkeinoelämän tarpeita, sen on oltava ajanhermolla. Mikan mukaan ammatillisen opetuksen pitää olla tulevaisuuslähtöistä. Virtuaalinen oppimisympäristö ei korvaa kädentaitoja tai työsaliopetusta, mutta se on kestävää kehitystä.

– Peli laskee säästetyn putken määrän ja hiilijalanjäljen, Mika sanoo.

Esityksen aikana kaikki kehityksessä mukana olleet kertovat omia kokemuksiaan yhteiskehityksestä. Esitys pidetään workshop-muotoisena, jolloin osallistujat pääsevät myös näkemään ja kokeilemaan miltä putkentaivutus VR-maailmassa tuntuu. Sovellukseen kerätään kehitysideoita ja sen seuraavan vaiheen jatkokehityksestä kiinnostuneita.

Taitotalon artikkeli: Putkiasentajaopiskelijoille kehitetty virtuaalipeli vastaa työelämän tarpeisiin ja on kestävää kehitystä

Promaint-lehti: Virtuaalipeliä pelaamalla voi nyt opiskella putkentaivutusta

Kohderyhmä

  • Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, ohjaajat, suunnittelijat, koordinaattorit

  • Ammatillinen oppilaitos: Opettajat

  • Ammatillinen oppilaitos: Rehtorit ja johtajat

Esitys on suunnattu henkilöille, jotka vaikuttavat ammatillisen perustutkintokoulutuksen johtamisessa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

VR-sovellus on kehitetty ammatillisen oppilaitoksen talotekniikan perustutkinnon putkiasentajan koulutuksen työsalitarpeisiin. Sitä käyttävät opiskelijat itsenäisesti tai ohjauksessa. VR-sovellus orientoi ja toimii ensikosketuksena putkentaivutukseen. Sitä käytetään mikäli opiskelijalla ei ole aikaisempaa osaamista ja kokemusta putkentaivutuksesta.

Tavoitteet

Päätavoitteena on löytää kumppaneita VR-sovelluksen jatkokehitykseen ja saada palautetta yhteiskehityksenä luomastamme VR-sovelluksesta.

Esittelemme lähtökohtia, miten putkentaivutuksen sovelluskehityksen tarvetta lähdettiin ratkomaan yhteistyössä Taitotalon ja Koulutuskeskus Salpauksen kouluttajien yhteistyönä. Kerromme VR-sovelluksen yhteishankinnasta ja kilpailutuksesta sekä sen kehittämisprosessista (Taitotalo-Salpaus-Virtual Dawn). Sovelluksen esittely, jolloin osallistujille tulee mahdollisuus kokeilla sitä ja antaa ideoita sekä osallistua sen jatkokehitykseen.

Aikataulu

Ohjelma (alustava):

  1. Tervetuloa ja Avaus: Lassi Heiskanen & muut
  • Avaussanat ja lyhyt esittely
  • Putkikoulutuksen nykytila: Mika Jumpponen
    • Sovelluksen kehittämisen taustalla vaikuttaneet haasteet ja tarpeet koulutuksessa
    • Kuparin hinnan nousu
  • Virtuaalitodellisuus koulutuksessa: Antti Martikainen
    • Miksi virtuaalitodellisuus on tulevaisuuden koulutuksen avain
  • Taitotalo - Salpaus yhteistyö: Lassi Heiskanen & Pekka Kurko
    • Miten yhteistyö lähti käyntiin
    • Miten käytetty oppilaitoksissa
  • Esittely: VR-sovelluksemme. Sovellus pyörii koko ajan taustalla (Pauliina pelaa). Pauliina ja Mika Jumpponen kertovat
    • Sovelluksen toiminnallisuudet ja ominaisuudet
    • Käyttöliittymä ja helppokäyttöisyys
    • Putkikoulutuksen parantaminen sovelluksemme avulla
  • Käyttökokemukset ja tulokset: Video Salpauksesta/Taitotalosta
    • Opiskelijoiden ja kouluttajien käyttäjäpalaute ja testimenestys
  • VR-sovellusten mahdollisuudet ja tulevaisuus: Mika Aaltonen
    • Sovelluksen potentiaali ja laajentamismahdollisuudet
    • Mitä muuta aiheeseen liittyen Taitotalossa on tehty
  • Sovelluksen kokeilumahdollisuus, kysymykset ja keskustelu: Pauliina Saarinen ja Antti Martikainen
    • Sovelluksen kokeilumahdollisuus, muille osallistujilla seuranta
  • Kehittämisideoiden ja kontaktien keräys: Lassi Heiskanen ja Mika Aaltonen
    • Yleisön kysymykset ja ajatustenvaihto
  • Päätös ja kiitos: Lassi & muut
    • Kiitokset osallistujille ja tulevaisuuden yhteistyön mahdollisuudet

    Järjestäjä

    Workshopin järjestää AEL-Amiedu Oy.

    Päivämäärä ja aika
    keskiviikkona
    17. huhtikuuta 2024
    11.30 12.45 Europe/Helsinki
    Sijainti

    Scandic Aulanko

    Aulangontie 93
    13210 Hämeenlinna
    Suomi
    info@itk-konferenssi.fi
    Hanki reittiohjeet
    JAA

    Selvitä, mitä ihmiset näkevät ja sanovat tästä tapahtumasta, ja liity keskusteluun.