Oppimisanalytiikka ja dataosaaminen ammatillisessa koulutuksessa
ITK-workshop
Oppimisanalytiikka kehitetään ja käytetään aktiivisesti ammatillisessa koulutuksessa niin pedagogisen toiminnan kuin pedagogisen tietojohtamisen tukena. Oppimisanalytiikan kehittämiseen ammatillisessa koulutuksessa kohdistuu opetus- ja kulttuuriministeriön käynnistämiä kansallisia toimia ja ohjelmia. Workshop sisältää asiantuntijapuheenvuoroja, esimerkkicaseja ja osallistavaa, monimuotoista työskentelyä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on tilannut selvityksen oppimisanalytiikan hyödyntämisen mahdollisuuksista ammatillisen koulutuksen kehittämisessä vuosina 2022−2023. Selvityksen pohjalta laadimme kansalliset suositukset ja mallit oppimisanalytiikan hyödyntämiseen ammatillisessa koulutuksessa. Selvityksen käytännön toteutus tapahtuu 30 koulutuksen järjestäjän yhteistyönä, ja kokonaisuutta koordinoi Helsingin kaupunki / Stadin ammatti- ja aikuisopisto.
Kohderyhmä
Koulutuksen kehittäjät, analytiikasta kiinnostuneet opettajat, opetusteknologiaa tarjoavat yritykset.
Tavoitteet
Työpajan tavoitteena on jakaa tietoa ja synnyttää keskustelua oppimisanalytiikan tarjoamista uusista mahdollisuuksista ammatillisessa koulutuksessa.
Aikataulu
Workshopin agenda:
- oppimisanalytiikan käytön kansallinen visio: oppimisanalytiikka ammatillisen koulutuksen ekosysteemissä
- oppimisanalytiikan käyttökohteet ja -tarpeet ammatillisessa koulutuksessa
- data- ja tietoarkkitehtuuri oppimisanalytiikan taustalla
- caseja ja esimerkkejä: miten oppimisanalytiikalla tuetaan henkilökohtaistamista ja tietojohtamista
- organisaation kyvykkyyden ja osaamisen vahvistaminen oppimisanalytiikan käytössä ja kehittämisessä
- oppimisanalytiikan etiikka
- teknologiayritykset, Opetus- ja kulttuuriministeriö, opetushallitus, koulutuksen järjestäjät, oppilaitokset – miten ammatillisen koulutuksen oppimisanalytiikan ekosysteemi muodostetaan Suomeen.