Event ITK2022 starts on October 5, 2022 at 10:00:00 AM +0300
Voice of korkeakoulu – Podcasteista kuulokulmaa oppimiseen
Distance education Education technology Good practices
Aseta suosikiksi
Target group: University of applied sciences: Teachers

Vihmalaakso Jarmo Erikoissuunnittelija  at Tampereen ammattikorkeakoulu jarmo.vihmalaakso@tuni.fi 050 560 3169


Sintonen Sanna Erikoissuunnittelija  at Tampereen ammattikorkeakoulu sanna.sintonen@tuni.fi 050 409 8471

Vihmalaakso Jarmo Erikoissuunnittelija  at Tampereen ammattikorkeakoulu jarmo.vihmalaakso@tuni.fi 050 560 3169

Korkeakoulussamme on rakennettu korona-pandemian aikana uusia tiloja ja tarjottu mahdollisuuksia uudenlaiseen oppimiseen. Posteri esittelee podcastien ja vodcastien ketterän tuotantomallin, joka mahdollistaa sekä opettajille että opiskelijoille uudenlaisia oppimisen kokemuksia. Kerromme millaisia tiloja, välineitä ja osaamista tarvitaan, kun korkeakouluopetukseen toteutetaan podcasteja ja vodcasteja. 
 

Monille opettajille pelkän äänen käyttö verkko-opetuksessa on uusi menetelmä, sillä korona-aikana olemme luottaneet videotapaamispalveluihin. Tallennettujen videoluentojen arvo on jaetussa materiaalissa, ei pallopäiden tuijottamisessa. Parhaat ideat syntyvät yleensä silloin, kun oppija osallistuu toimintaan aktiivisesti. Opiskelijoiden aktivointi on jatkuva keskustelunaihe, joka haastaa opettajat. Luennot helposti passivoivat opiskelijoita ja ohjaavat heidät kuuntelemaan sekä katselemaan opettajan tekemistä. Tämä helposti turruttaa aisteja ja ajatusten juoksu hidastuu. Voisivatko podcastit auttaa opiskelijoiden aktivoinnissa? Podcasteja kuunteleva opiskelija voi kohdistaa havaintonsa ja ajatustyönsä luentoon, mutta suunnata tekemisen toisaalle ja tehdä esimerkiksi kevyitä kotitöitä opiskelun lomassa ja pitää itsensä aktiivisena.
  

Podcast tuo lisäarvoa tilanteisiin, joissa opiskelija on opetuksen vastaanottajana. Onkin mahdollista, että podcastit voisivat vähentää oppimisen kuormittavuutta erityisesti etäopinnoissa. Projekteissamme opiskelijat ovat toimineet sekä podcastien toteuttajina että käyttäjinä. Millaisen oppimiskokemuksen ne voivat tarjota? Mitä ajattelevat opettajat podcasteista oppimisen tukena?