-
ViLLE-asiantuntijakoulutus
-
Digitaaliset oppitunnit opetuksen avuksi
-
Oppimisanalytiikan asenteet, odotukset ja eettiset kysymykset korkeakouluopiskelijan silmin
-
Scaling Up Educational Innovation in Schools
-
Vopeka, varhaiskasvatuksen henkilöstön digiosaamisen arviointityökalu
-
Innostavia työkaluja digitaitojen kehittämiseen ja tunnustamiseen - Osaamismerkkien uusi tuleminen
-
Pedagogiikkaa immersiiviseen VR-koulutusympäristöön
-
Avoin opetus ja oppiminen
-
Lapin eAmis -Latuja ammatillisiin opintoihin digitalisuutta hyödyntäen
-
Ketterästi kehittäen järjestelmä oppilashallinnon tarpeisiin
Toteutamme parinkymmenen peruskoulun kanssa monialaisia oppimiskokonaisuuksia STEM-lähestymistapaa hyödyntäen. STEM yhdistää kokoaa luonnontieteitä ja usein mukaan nousee myös A eli arts, taideaineet, käden taidot. STEM tulee sanoista science, technology, engineering, mathematics. Työskentelyyn kuuluu ihmettely, uteliaisuuden herättäminen, tutkiminen, kokeilu ja keksiminen.
Kattoteemamme on kestävä kehitys. Kouluissa suunnitellaan omia toteutuksia, jotka ovat mukana kansainvälisessä toimintatutkimuksessa. Tutkimuskohteena on digitaalisen formatiivisen arvioinnin rooli laaja-alaisten taitojen ja osaamisten edistämisessä. Työskentely on kokemuksellista, toiminnallista ja osallistavaa. Oppimisen aikaisen arvioinnin tehtävänä on antaa jokaiselle oppijalle palautetta hänen etenemisestään laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa.
STEM-toteutusten suunnittelu tapahtuu lukuvuonna 19-20 ja toteutus lukuvuonna 20-21. Mukana on perusasteen luokkia alakoulun viidenneltä yläkoulun yhdeksänteen. Samalla mallilla työskennellään kuudessa muussa Euroopan maassa ja tutkimustuloksia hyödynnetään EU-tason tavoitelinjauksissa.
Posterissa esitellän toteutusmalli sekä kouluille tarjolla olevat resurssit, joihin kuuluu suunnittelurunko, esimerkkitoteutuksia ja pedagogista tukiaineistoa. Posterissa kerrotaan myös STEM-lähestymistavasta, joka maailmalla on saanut paljon suosiota.