Putkentaivutuksen VR-sovellus
Tiketit
Putkentaivutuksen VR-sovellus
ITK-workshop
Taitotalo ja Salpaus kehittivät yhdessä Suomen ensimmäisen VR-oppimisympäristön putkiasentajaopiskelijoille. Peli opettaa hahmottamaan putkentaivutuksen perusteet.
Ongelmana ja haasteena olivat putkikoulutuksessa käytettävän roskiin menevän kupariputken määrä ja sen hinnan nousu. Kupariputken määrää lähdettiin säästämään vaiheistamalla harjoittelu hankittavaan uuteen VR-sovellukseen ja sen jälkeen tapahtuvaan oikean putken kääntöön. VR-sovelluksen tarkoituksena on tuoda esiin työssä tarvittava teoria, laitteet ja käytännön harjoittelu.
Kun virtuaalista oppimisympäristöä käytetään ennen työsaliopetusta, alkuharjoituksissa syntyvä kupariputken hävikki vältetään. Virtuaalinen putkentaivutuspeli on hauska ja täysin uusi tapa oppia putkentaivutusta. Peliprojekti syntyi, kun Taitotalon talotekniikan kouluttajat pohtivat nykyaikaisia opetusmenetelmiä ja niiden käyttöönottoa.
– VR-peli vastaa työelämän tarpeisiin. Putkiasentajan ammattitaitoon kuuluu osata taivuttaa putkea, jotta valmiita osia ei aina tarvitse ostaa. Tämä tuo säästöä yritykselle, sanoo vuoden Taitotalossa putkiasentajia kouluttanut Mika Jumpponen.
Jotta ammatillinen koulutus vastaa elinkeinoelämän tarpeita, sen on oltava ajanhermolla. Mikan mukaan ammatillisen opetuksen pitää olla tulevaisuuslähtöistä. Virtuaalinen oppimisympäristö ei korvaa kädentaitoja tai työsaliopetusta, mutta se on kestävää kehitystä.
– Peli laskee säästetyn putken määrän ja hiilijalanjäljen, Mika sanoo.
Esityksen aikana kaikki kehityksessä mukana olleet kertovat omia kokemuksiaan yhteiskehityksestä. Esitys pidetään workshop-muotoisena, jolloin osallistujat pääsevät myös näkemään ja kokeilemaan miltä putkentaivutus VR-maailmassa tuntuu. Sovellukseen kerätään kehitysideoita ja sen seuraavan vaiheen jatkokehityksestä kiinnostuneita.
Taitotalon artikkeli: Putkiasentajaopiskelijoille kehitetty virtuaalipeli vastaa työelämän tarpeisiin ja on kestävää kehitystä
Promaint-lehti: Virtuaalipeliä pelaamalla voi nyt opiskella putkentaivutusta
Kohderyhmä
Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, ohjaajat, suunnittelijat, koordinaattorit
Ammatillinen oppilaitos: Opettajat
Ammatillinen oppilaitos: Rehtorit ja johtajat
Esitys on suunnattu henkilöille, jotka vaikuttavat ammatillisen perustutkintokoulutuksen johtamisessa, suunnittelussa ja toteutuksessa.
VR-sovellus on kehitetty ammatillisen oppilaitoksen talotekniikan perustutkinnon putkiasentajan koulutuksen työsalitarpeisiin. Sitä käyttävät opiskelijat itsenäisesti tai ohjauksessa. VR-sovellus orientoi ja toimii ensikosketuksena putkentaivutukseen. Sitä käytetään mikäli opiskelijalla ei ole aikaisempaa osaamista ja kokemusta putkentaivutuksesta.
Tavoitteet
Päätavoitteena on löytää kumppaneita VR-sovelluksen jatkokehitykseen ja saada palautetta yhteiskehityksenä luomastamme VR-sovelluksesta.
Esittelemme lähtökohtia, miten putkentaivutuksen sovelluskehityksen tarvetta lähdettiin ratkomaan yhteistyössä Taitotalon ja Koulutuskeskus Salpauksen kouluttajien yhteistyönä. Kerromme VR-sovelluksen yhteishankinnasta ja kilpailutuksesta sekä sen kehittämisprosessista (Taitotalo-Salpaus-Virtual Dawn). Sovelluksen esittely, jolloin osallistujille tulee mahdollisuus kokeilla sitä ja antaa ideoita sekä osallistua sen jatkokehitykseen.
Aikataulu
Ohjelma (alustava):
- Tervetuloa ja Avaus: Lassi Heiskanen & muut
- Avaussanat ja lyhyt esittely
- Sovelluksen kehittämisen taustalla vaikuttaneet haasteet ja tarpeet koulutuksessa
- Kuparin hinnan nousu
- Miksi virtuaalitodellisuus on tulevaisuuden koulutuksen avain
- Miten yhteistyö lähti käyntiin
- Miten käytetty oppilaitoksissa
- Sovelluksen toiminnallisuudet ja ominaisuudet
- Käyttöliittymä ja helppokäyttöisyys
- Putkikoulutuksen parantaminen sovelluksemme avulla
- Opiskelijoiden ja kouluttajien käyttäjäpalaute ja testimenestys
- Sovelluksen potentiaali ja laajentamismahdollisuudet
- Mitä muuta aiheeseen liittyen Taitotalossa on tehty
- Sovelluksen kokeilumahdollisuus, muille osallistujilla seuranta
- Yleisön kysymykset ja ajatustenvaihto
- Kiitokset osallistujille ja tulevaisuuden yhteistyön mahdollisuudet
Järjestäjä
Workshopin järjestää AEL-Amiedu Oy.