Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
SOTEALAN TULEVAISUUDEN OSAAMISTA YHTEISKEHITTÄMÄSSÄ ALUEEN TYÖELÄMÄTOIMIJOIDEN KANSSA
Kekäläinen Heli
-
Opinvoimala.fi:sta lisävirtaa opiskeluun
Luostarinen Aki
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun verkko-opintojaksojen laadun ja saavutettavuuden edistämisestä saadut kokemukset
Timonen Päivi
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa - kokeiluista käytäntöön
Lahti Aleksi
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Tekoäly ja pelillisyys opetuksessa
Vanninen Markku
-
Työkaluja kriittisen nettilukutaidon opettamiseen
Kulju Pirjo
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
- Ammatillinen oppilaitos: Opettajat
Miten yto-opettaja voi rakentaa tehtäviä ja materiaaleja, jotka kannustavat hyödyntämään tekoälyn ja digitalisaation mahdollisuuksia ilman että koko oppiminen ulkoistuu niille?
Joskus voi tuntua siltä, että tekoäly kirjoittaa suurimman osan vastauksista ja loput onkin kopioitu netistä. Eikö olisi helpompi palata takaisin kyniin ja papereihin? Digitalisaatio on tullut jäädäkseen ja on jo nyt keskeinen osa monipuolisia ja mahdollistavia oppimisympäristöjä. Parhaimmillaan esimerkiksi tekoälysovellukset voivat olla loistavia työkaluja osana oppimisprosessia ilman, että oppija luovuttaa kaiken ajattelun koneelle. Vastaavasti hyvin laadittu tehtävä kannustaa käyttämään verkkoa ja tekoälyä tiedonhakuun, mutta ei anna suoraan mahdollisuutta vastata niiden avulla.
Helsingin Maalariammattikoulussa haluamme tarjota oppijoille mahdollisimman monipuoliset ja nykymaailman taitojen oppimista tukevat oppimisympäristöt. Niinpä olemme pohtineet, miten voimme rakentaa yto-aineisiin toimivat verkkokurssit ilman, että ne pääsee läpi viidessä minuutissa chatGPT:n ja Google-haun avulla. Nämä teknologiat ovat mukana prosessissa, mutta eivät sen pääosassa, vaan oppimisen työkaluina.
Pääkeinomme toimivien kurssien luomiseen on ollut ajatella sekä tehtävätyypit että oppiminen uudella tavalla. Oleellista ei ole faktuaalinen tieto vaan kyky löytää ja soveltaa tätä tietoa. Toimivat tehtävät ohjaavat oppijaa sekä ottamaan tiedon haltuun, että käyttämään sitä joko oman toimintansa arviointiin tai ongelman ratkaisuun. Verkko ja mahdollisesti tekoälysovellukset voivat hyvin olla osa ongelmanratkaisua, mutta eivät tee työtä oppijan puolesta.
Esityksessä käyn läpi, mm. seuraavia teemoja, joilla olemme parantaneet verkkokurssejamme:
Oppimiskäsitys - tiedon tankkaamisesta tiedon soveltamiseen
Miten saadaan opiskelijat sitoutumaan verkkokurssien sääntöihin?
Tehtävätyypit, jotka tukevat itsenäistä tiedonhakua ja tiedon soveltamista
Opettajan rooli ohjaajana ja palautteen antajana