Tekoälykuvageneraattorit opintojenohjauksen ja urasuunnittelun tukena aikuisten perusopetuksessa
Hyvät käytänteet Tekoäly Yksilöllinen oppiminen
Sijainti: Esityssali 24 -
Puheenjohtaja: Petri Lounaskorpi
Ajankohta: 18.4.2024 12.45 - 13.15 (30 minuuttia)
Kohderyhmä:
  • Aikuiskouluttajat ja vapaan sivistystyön toimijat
  • Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Peruskoulun aineenopettajat
Ylä-Jussila Lauri
Opettaja , jossa Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavia
+358 44 794 3554
Ylä-Jussila Lauri
Opettaja , jossa Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavia
+358 44 794 3554


Tikkanen Jukka , koulutussuunnittelija
Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavia

Ylä-Jussila Lauri , Opettaja
Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavia

Tekoälykuvageneraattorit opintojenohjauksen ja urasuunnittelun tukena aikuisten perusopetuksessa


Asioiden visualisointi kuvien avulla on aina ollut aikuisten perusopetuksessa arkipäivää. Nyt uudet generatiiviset tekoälyt pystyvät luomaan monikielisesti laadukasta kuvamateriaalia. Nämä tekoälypohjaiset kuvageneraattorit antavat opetuksen ja ohjauksen ammattilaisille mahdollisuuden kommunikoida opiskelijoiden kanssa elävästi heidän tavoitteistaan ja tulevaisuuden suunnitelmistaan.


Kokeilut Otavan Opiston aikuisten perusopetuksessa ovat hyödyntäneet Midjourney, DALL-E3 ja Ideogram AI -tekoälykuvageneraattoreita tukemaan opinto- ja uraohjausta. Ne ovat olleet erityisen hyödyllisiä niille, joille suomen kieli on uusi tai haasteellinen, tarjoten samalla uusia keskustelunäkökulmia kaikille opiskelijoille.

Kokeilujen päämääränä on ollut auttaa opiskelijoita visualisoimaan ja kommunikoimaan ohjaajille ja opettajille opiskelu, ura- ja muita tulevaisuuden toiveitaan ilman merkittäviä kielen rajoituksia. Aikuisten perusopetuksen alkuvaiheessa opiskelijoiden toiveet tunnistetaan visuaalisin menetelmin ja yksinkertaisten kysymysten avulla. Vastaukset ohjataan tekoälykuvageneraattorille, joka luo kuvia näistä visioista. Lopuksi opiskelija pohtii näitä kuvia ja jakaa tuntemuksensa. Kielitaidon karttuessa kielellisiä kysymyksiä monipuolistettiin ja saatiin keskusteluja tekoälyllä tuotetuista kuvista jatkettiin pidemmälle.

Tekoälypohjaisten kuvageneraattoreiden hyödyt ovat moninaiset. Ne auttavat visualisoimaan tulevaisuutta, erityisesti niille, joilla on kielimuuri. Kuitenkin niiden käytössä on otettava huomioon tietoturvaongelmat ja mahdolliset vinoumat. Kulttuurinen herkkyys on olennaista, ja ohjaajien tulee ymmärtää käyttämänsä generaattorin toiminta.

Tämän esityksen tarkoitus on korostaa tekoälypohjaisten kuvageneraattorien potentiaalia opetuksessa ja antaa suosituksia niiden laajempaan käyttöön aikuisten perusopetuksessa, sekä muilla oppiasteilla opintojenohjauksessa, uraohjauksessa ja tulevaisuuden kuvittelussa.. Ne voivat oikein käytettyinä olla arvokkaita työkaluja nykyopetuksessa, tarjoten uusia mahdollisuuksia eri oppiasteiden opettajille ja opiskelijoille. Esityksessä esitellään edellä mainittujen kokeilujen tuloksia, sekä demotaan ohjauksellinen tilanne jossa tekoälukuvageneraattoria voidaan hyödyntää edellä mainituilla tavoilla.