Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Harnessing Generative AI for Individualized Education
Zagibalov Taras
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
Digi-ihana vaka ja esiopetus - digitaalinen digisuunnitelma
Väinä Annika
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Vaikuttava pedagoginen media
Tolonen Tomi
-
AI-tutorbotti oppimisen ja opetuksen tukena
Immeli-Vänskä Kati
-
HYVÄ HOMMA! Työelämätaitoja toisen asteen opiskelijoille
Olkkonen Minna
-
Näkökulmia ohjelmoinnin opetukseen ammatillisella toisella asteella
Avellan Tero
-
Valkeakosken kaupungin koulutuksen digitalisaation linjaukset 2027
Syvänen Antti
- Erityisopettajat
- Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
Tekoälyn nopea kehitys on avannut uusia tapoja räätälöidä oppimista (Mousavinasab ym., 2021; Kabudi ym., 2021). Vaikka tekoälyyn liittyvät mahdollisuudet ovat kasvaneet, opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia aiheesta on tutkittu vielä vähän (Mertala ym. 2022; Kreinsen & Schulz 2021). Tämä tutkimus keskittyy siihen, miten tekoäly voi auttaa toisen asteen opiskelijoita hakeutumaan avun piiriin - avunhaku nähdään tässä yhteydessä strategisena taitona (Dresel ym., 2015). Negatiiviset asenteet avunhakuun voivat heikentää opiskelijan motivaatiota (Kosyluk ym., 2021). Ajatuksena on, että tekoäly voisi toimia fasilitaattorina avunhaussa ja osaltaan kohentaa opiskelijoiden kiinnittymistä opintoihin.
Tutkimuksessa pohditaan:
1) Miten opiskelijat kokevat tekoälypohjaisen tukibotin avunhaussa?
2) Millaista vuorovaikutusta opiskelijat kuvaavat kokeneensa tekoälyn kanssa avunhakutilanteissa?
Tutkimus toteutettiin suomalaisten toisen asteen opiskelijoiden (N=30) kanssa. Heille esitettiin erilaisia tilanteita, joissa tekoälyä hyödyntävä tukibotti voi auttaa avunhaussa. Jokaista tilannetta seurasi yksilöllinen haastattelu.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystämme tekoälyn tarjoamista mahdollisuuksista opetuksessa. Tutkimuksen tulokset auttavat hahmottamaan, mihin suuntiin tekoälyn pedagogista käyttöä tulisi jatkossa kehittää.
Viitteet
Dresel, M., Schmitz, B., Schober, B., Spiel, C., Ziegler, A., Engelschalk, T., ... & Steuer, G. (2015). Competencies for successful self-regulated learning in higher education: structural model and indications
drawn from expert interviews. Studies in Higher Education, 40(3), 454-470.
Kabudi, T., Pappas, I., & Olsen, D. H. (2021). AI-enabled adaptive learning systems: A systematic mapping of the literature. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100017.
Kosyluk, K. A., Conner, K. O., Al-Khouja, M., Bink, A., Buchholz, B., Ellefson, S., ... & Corrigan, P. W. (2021). Factors predicting help seeking for mental illness among college students. Journal of Mental Health, 30(3),
300-307.
Kreinsen, M., & Schulz, S. (2021, October). Students’ conceptions of artificial intelligence. In The 16th workshop in primary and secondary computing education (pp. 1-2).
Mertala, P., Fagerlund, J., & Calderon, O. (2022). Finnish 5th and 6th grade students' pre-instructional conceptions of artificial intelligence (AI) and their implications for AI literacy education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 100095.
Mousavinasab, E., Zarifsanaiey, N., R. Niakan Kalhori, S., Rakhshan, M., Keikha, L., & Ghazi Saeedi, M. (2021). Intelligent tutoring systems: a systematic review of characteristics, applications, and evaluation
methods. Interactive Learning Environments, 29(1), 142-163.